Om prosjektet
I prosjektet JEUX viser vi hvordan romanforfattere på 1600-tallet brukte litterære spill for å forhandle frem de mange utviklingsmulighetene som var åpne for sjangeren på dette tidspunktet.
Vi analyserer 1600-tallsromaner gjennom spill. Ved å analysere fiktive verdener, formell sammenheng og fortellere vil prosjektet bidra med innsikt om aktuelle spørsmål innenfor litteraturteori: fra postkritikk til nye typer formalisme og narrative studier.
→ Følg prosjektnyhetene og arrangementene på hovednettsiden (Engelsk)
Mål
Gjennom utforskningen av et underbelyst korpus bestående av litterære spill fra Frankrike på 1600-tallet, vil JEUX fortelle en ny historie om romanen. «Les jeux d’esprit» av Charlotte-Rose Caumont de La Force (pdf) (1701/1856) er et eksempel på et slikt litterært spill.
JEUX trekker på metoder fra litteraturvitenskap, antropologi og spillvitenskap.
En serie workshoper i kreativ skriving vil prøve ut litterære spill som ikke har blitt spilt på flere århundrer. Dette vil bli banebrytende for en praksisbasert tilnærming til det litterære arkivet.