JEUX Litterære spill, poetikk og 1600-tallsromanen

Varighet:
01.01.2024–31.12.2028

Vi undersøker hvordan litterære spill bidro til at romanforfattere tenkte nytt om fiksjon, narrativ form og litteraturhistorie.

Kontaktpersoner

Om prosjektet

I prosjektet JEUX viser vi hvordan romanforfattere på 1600-tallet brukte litterære spill for å forhandle frem de mange utviklingsmulighetene som var åpne for sjangeren på dette tidspunktet.

Vi analyserer 1600-tallsromaner gjennom spill. Ved å analysere fiktive verdener, formell sammenheng og fortellere vil prosjektet bidra med innsikt om aktuelle spørsmål innenfor litteraturteori: fra postkritikk til nye typer formalisme og narrative studier. 

→ Følg prosjektnyhetene og arrangementene på hovednettsiden (Engelsk)

Mål

Gjennom utforskningen av et underbelyst korpus bestående av litterære spill fra Frankrike på 1600-tallet, vil JEUX fortelle en ny historie om romanen. «Les jeux d’esprit» av Charlotte-Rose Caumont de La Force (pdf) (1701/1856) er et eksempel på et slikt litterært spill.

JEUX trekker på metoder fra litteraturvitenskap, antropologi og spillvitenskap.

En serie workshoper i kreativ skriving vil prøve ut litterære spill som ikke har blitt spilt på flere århundrer. Dette vil bli banebrytende for en praksisbasert tilnærming til det litterære arkivet. 

Deltakere

Finansiering

European Research Counsil

Funded by the European Union (ERC, 101087560). Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Research Council Executive Agency. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.

English version of this page
Publisert 16. apr. 2024 08:18 - Sist endret 16. apr. 2024 08:36