English version of this page

Post-Sovjetiske Spenninger: Nettverksprogram om post-sovjetiske forhold for yngre forskere (avsluttet)

Prosjektet undersøker spenninger i vid forstand som undersøkes i ulike kontekster.

Om prosjektet

Prosjektet handler om spenninger i vid forstand, om underliggende og kontrollerte spenninger eller spenninger i fullt utbrudd. Disse utforskes i ulike kontekster, mellom regioner og samfunnslag og mellom ulike aktører. Det kan også dreie seg om spenninger mellom stat og innbygger, etniske grupper og stater, statlige og ikke-statlige aktører, samt mellom ulike etniske, sosiale og økonomiske grupper.

De to stipendiatene skriver henholdsvis om nasjonal identitet i Hviterussland og om yngre generasjoners forhold til nasjonsbygging i Litauen.

Prosjektet ligger innenfor Marie Curie Actions, som har forskermobilitet som hovedmål.

Samarbeid

Dette er det første EU-prosjektet ved ILOS, der ILOS er en av seks institusjonspartnere. Pål Kolstø er prosjektkoordinator og med seg har han to stipendiater, Maryia Rohava og Egle Kesylyte-Alliks. Prosjektet koordineres av Dublin City University, School of Law and Government.

Partnere

• Dublin City University
  • Universitetet i Oslo, Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk
  • University of St Andrews, School of International Relations
  • Forschungsstelle Osteuropa - Research Centre for East European Studies at the University of Bremen
  • Tallinn University, Institute of Political Science and Governance
  • University of Warsaw, Institute of International Relations

Assosierte partnere:

• Caucasus InterConnect (Nederland)
  • GeoWel Research (Georgia)
  • Ibidem Verlag (Tyskland)
  • Levada Centre (Russland)
  • SIAR Research (Kirgisistan)
  • Transitions Online (Tsjekkia)

Finansiering

Dette prosjektet er et Initial Training Network (ITN), finansiert av EUs 7. rammeprogram

Les mer på prosjektets engelske nettside.

Publisert 30. okt. 2020 17:48 - Sist endret 16. mai 2022 11:34

Prosjektleder: