MULTIWRITE-bloggen
Norske elever bruker mange språk i hverdagen. I tillegg til norsk, lærer de engelsk fra de begynner i første klasse, og når de begynner på ungdomsskolen velger de fleste et fremmedspråk – for eksempel spansk. I tillegg er det selvsagt mange elever som har andre eller flere språk enn norsk som sine morsmål, og en del får også opplæring i disse språkene på skolen. Men hvordan foregår språklæring i og utenfor skolen andre steder i verden?
I utdanningssektoren og i samfunnet brukes ordet «flerspråklig» stadig oftere. Men hva vil det egentlig si å være flerspråklig og hvem kan kalle seg det? Selv om ordet i seg selv virker enkelt å forstå (fler + språk = mer enn ett språk), oppstår det ofte forvirring rundt hva det faktisk innebærer å være flerspråklig.
Når vi har flere språk i samme hjerne, hvordan påvirker det skrivingen i de forskjellige språkene, og hva har dette å si for lærerne i ulike språkfag?
![About-image](/ilos/forskning/prosjekter/sammenhenger-mellom-forste-andre-og-tredjesprak/blog/include/multiwrite-1000x562.jpg)
om bloggen
Velkommen til Multiwrite-bloggen! Dette er en blogg som tilhører prosjektet “MULTIWRITE – sammenhenger mellom første-, andre- og tredjespråk”. Her skriver vi om flerspråklighet, språklæring og språkundervisning og kommentere funn vi gjør underveis i prosjektet.