Hvem er vi i MULTIWRITE-prosjektet?

Hildegunn Dirdal er førsteamanuensis i engelsk språk og lingvistikk ved Universitetet i Oslo og leder for prosjektet. Hun har forsket på språktilegnelse, oversettelse og sammenlignende lingvistikk og har vært med på å skape TRAWL-korpuset, en samling elevtekster fra norsk skole som kan brukes av forskere, lærere og lærerutdannere. Hun er spesielt interessert i hvordan språkene man kan/lærer, påvirker hverandre.

Eva Thue Vold er professor i fremmedspråksdidaktikk ved Universitetet i Oslo, med fokus på fransk. Hun er interessert i metakognisjon i språklæring, grammatikkdidaktikk, interkulturell kompetanse og bruk av lek og spill i språkundervisningen. Eva har vært ansvarlig for å bygge opp den franske delen av TRAWL-korpuset.

Philip Durrant er professor i anvendt lingvistikk og språkdidaktikk ved University of Exeter. Han bruker korpuslingvistiske metoder for å forske på elev/studenttekster og skriveutvikling, og er spesielt interessert i grammatikk og vokabular i akademisk skriving.

Eli-Marie Danbolt Drange er førsteamanuensis i spansk språk ved Universitetet i Agder. Hun er også fagkoordinator for fremmedspråk i lektorutdanningen, og underviser både på årsstudium i spansk og i fagdidaktikk i fremmedspråk i lærerutdanningene. Hun forsker på elevtekster, lærersamarbeid og språklæring, og har også vært med på å bygge opp TRAWL-korpuset.

Åsta Haukås er professor i tysk og framandspråksdidaktikk ved Universitetet i Bergen. Ho er særleg interessert i korleis elevar kan dra nytte av eiga fleirspråklegheit i og på tvers av språka dei kan og lærer. Ho er også interessert i å finne ut korleis språklærarar kan hjelpe elevane i denne prosessen, blant anna ved at lærarar i dei ulike språkfaga samarbeider på tvers.

Stine Hulleberg Johansen er ansatt som postdoktor ved UiO. Hun har doktorgrad i engelsk språk fra samme institusjon og hennes faglige interesser omfatter blant annet pragmatikk, talespråk, korpuslingvistikk, flerspråklighet og språktilegnelse. I MULTIWRITE-prosjektet ser hun nærmere på kompleksitet i elevenes tekster og på bruken av bindeord i de ulike språkene.

Mari Wærner Wesenberg er doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Oslo og utforsker læreres metaspråklige tilbakemeldinger i spansk- og engelskfaget, det vil si tilbakemeldinger der lærere bruker språk for å beskrive språk. Hun har bakgrunn fra Lektorprogrammet ved UiO, der hun skrev masteroppgave i spansk språk, og har undervist i spansk og engelsk ved ulike skoler i Oslo.

Publisert 17. apr. 2024 13:08 - Sist endret 17. apr. 2024 13:08
About-image

om bloggen

Velkommen til Multiwrite-bloggen! Dette er en blogg som tilhører prosjektet “MULTIWRITE – sammenhenger mellom første-, andre- og tredjespråk”. Her skriver vi om flerspråklighet, språklæring og språkundervisning og kommentere funn vi gjør underveis i prosjektet.