Minipodkastserie om språklæring i Colombia

Norske elever bruker mange språk i hverdagen. I tillegg til norsk, lærer de engelsk fra de begynner i første klasse, og når de begynner på ungdomsskolen velger de fleste et fremmedspråk – for eksempel spansk. I tillegg er det selvsagt mange elever som har andre eller flere språk enn norsk som sine morsmål, og en del får også opplæring i disse språkene på skolen. Men hvordan foregår språklæring i og utenfor skolen andre steder i verden?

Det Colombianske flagget. Gjennom de tre fargene i flagget skimtes bilder fra landet - øverst et fjellandskap, i midten en strand og neders palmeblader.

Illustrasjon: Mari Wærner Wesenberg

Forrige vinter var jeg på reise i Colombia, og som stipendiat som forsker på språklæring i norske klasserom var jeg nysgjerrig på språksituasjonen i landet og på hvordan man jobber med språklæring der. I løpet av reisen snakket jeg med blant annet forskere, lærere og elever, og det jeg lærte fra disse intervjuene kan du nå høre om i en helt nypublisert minipodkastserie. I de første episodene i denne podkastserien kan du høre om ulike perspektiver på politikk og ideologi rundt språk og språklæring i Colombia, og deretter vil du få høre mer om hvordan man rent konkret jobber med språk i colombianske klasserom. Helt til slutt får du høre om en colombianer som har tatt et kanskje litt mindre tradisjonelt valg når det gjelder språklæring.

Minipodkastserien er “mini” både i den forstand at den består av et ganske lite antall episoder og i den forstand at disse syv episodene er relativt korte. Jeg har egentlig gått inn for å holde det litt kort, fordi jeg ønsker å gjøre podkasten tilgjengelig for så mange som mulig. Jeg håper temaene som tas opp i podkastserien kan være interessante både for lærere, studenter, forskere og andre som er interessert i språk og språklæring – men også for skoleelever. Om du er lærer, enten i spansk, i andre språk, eller kanskje i helt andre fag, kan det jo være at du finner noe her som du tenker kan være interessant å dele med elevene dine. Kanskje ønsker du å jobbe med interkulturell kompetanse eller språklæring og flerspråklighet, eller kanskje ønsker du å jobbe med konkrete temaer som for eksempel å reflektere over situasjonen til urfolk i Norge og andre land. Dersom du kunne tenke deg å bruke podkasten i undervisningen din og vil ha noen ideer til refleksjonsspørsmål du kan stille elevene dine, har jeg laget en liten liste som ligger nederst i beskrivelsen av hver episode inne på UiO sine nettsider.

Om du er lærer, elev, eller noe helt annet, ønsker jeg deg uansett like hjertelig velkommen til å lytte til podkastserien. Jeg håper den faller i smak!

Lytt til podkastserien på UiO sine nettsider
Lytt til podkastserien på iTunes
Lytt til podkastserien på Spotify

Av Mari Wærner Wesenberg
Publisert 8. mai 2024 23:22 - Sist endret 8. mai 2024 23:49
About-image

om bloggen

Velkommen til Multiwrite-bloggen! Dette er en blogg som tilhører prosjektet “MULTIWRITE – sammenhenger mellom første-, andre- og tredjespråk”. Her skriver vi om flerspråklighet, språklæring og språkundervisning og kommentere funn vi gjør underveis i prosjektet.