Radio-opptreden: Om tsjekkiske "sannhetselskere"

Karen Gammelgaard ble i mars intervjuet av Studio 2 på P2 i forbindelse med Ordfestivalen på UiO.

Todelt foto av tre programledere fra Studio 2 og instituttleder Karen Gammelgaard
Foto: NRK Radio

Karen Gammelgaard, instituttleder ved Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk, ble nylig intervjuet av Studio 2 på P2 i deres språkserie om ordenes opprinnelse.

I innslaget snakket Gammelgaard blant annet om det tsjekkiske ordet pravdoláskař, som kan oversettes til "sannhetselsker". Selv om ordet kan virke positivt, brukes det som en negativ betegnelse på de som støttet Václav Havel og alt det han stod for under og etter Fløyelsrevolusjonen i Tsjekkoslovakia i 1989.

Intervjuet ble gjennomført i forbindelse med Ordfestivalen på Universitetet i Oslo.

Hør hele radioinnslaget fra Studio 2 på NRK Radio (fra 42:27).

Publisert 26. apr. 2020 14:54 - Sist endret 27. nov. 2023 11:57