Moldovas president ved UiO

Moldovas president Maia Sandu besøkte UiO som del av det offisielle statsbesøket til Norge.

To menn og to kvinner i pene kler går bortover. En livvakter følger i bakkant. Foto

Moldovas president Maia Sandu (til høyre) med kronprinsparet. Foto: UiO

6.-7. mai 2024 markerte første gang en moldovsk president var på statsbesøk i Norge. Norge har gjennom Nansen-programmet blitt en betydelig bidragsyter til Moldova, som har blitt hardt rammet av krigen i Ukraina. Moldova har mottatt 110 000 ukrainske flyktninger og blitt gjenstand for diverse forsøk på utenlandsk påvirkning fra Russland. Statsbesøket bygger på den betydelige styrkingen av norsk-moldovske bilaterale relasjoner de siste årene.

Geleidet av kronprinsparet gikk presidenten og hennes delegasjon over Campus til en fullsatt HumSam Scene hvor arrangementet fant sted. Presidenten innledet med å fortelle om alt fra hvorfor hun begynte med politikk til hvordan det er å lede en tidligere sovjetstat som nå ønsker tettere integrasjon med Vesten. Deretter begynte samtalen med professor i russisk, Geir Flikke.

President Sandu og professor Flikke sitter på en lav scene og ser ut over rundt 100 mennesker som sitter og hører på. Foto
Maia Sandu i samtale med Geir Flikke. Foto: UiO

I samtalen fortalte Sandu utfyllende om hennes erfaring fra politikk i Moldova og landets respons på russiske forsøk på destabilisering. Senere ble det åpnet for spørsmål fra salen, hvor studenter og andre interesserte benyttet anledningen. Presidenten ble spurt om alt fra status i utbryterrepublikken Transnistria og den autonome regionen Gagaus, til hvilke områder hun ser størst potensial for norsk-molovsk bilateralt samarbeid.

Ansatte ved Senteret for slaviske og østeuropeiske studier spilte en nøkkelrolle i organiseringen av arrangementet. Flikke og førsteamanuensis i russisk politikk Helge Blakkisrud var i tillegg del av delegasjonen som fulgte Sandu under oppholdet i Oslo.

Dame hilser på mann med ryggen til. Flere står rundt og fotograferer. Foto
President Sandu hilser på Geir Flikke og Helge Blakkisrud (til høyre i bildet). Foto: UiO

For mer informasjon om Sandus besøk kan du se arrangementssiden til UiO og denne artikkelen skrevet av Uniforum

Publisert 22. mai 2024 11:42 - Sist endret 22. mai 2024 13:15