Ukrainsk kinematografi - Totalitarianism Survivor

Olena Honcharuk, fungerende direktør for det ukrainske nasjonale filmarkivet, kommer til Litteraturhuset for å gi et overblikk over ukrainsk kinos 130-årige historie.

Et klappbrett med russisk skrift. Foto

Foto: Shakko

Torsdag 15. februar kl.18 gjester Olena Honcharuk Litteraturhuset. Honcharuk er fungerende direktør for Oleksandr Dovzhenko ved National Center i Kyiv, som er det ukrainske nasjonale filmarkivet. Honcharuk er utdannet innen kulturstudier ved Kyiv-Mohyla Academy og har mange års erfaring fra å jobbe i "Karas" kunstgalleri og Ukrainas Nasjonale Kunstmuseum.

De siste 8 årene har hun jobbet for det nasjonale filmarkivet og har vært en del av prosessen med institusjonsdannelse og ukrainske kinostudier. Honcharuk kommer til å gi et overblikk av ukrainsk kinos 130-årige historie og fortelle om nøkkelperioder og fenomener - i sammenheng med kontekst og sosiopolitisk landskap. Denne reisen vil bli ledsaget av en kortfilmklipp fra Dovzhenko-Centre filmsamling.

Arrangementet er en del av forelesningsserien om Ukrainas historie og kultur. Nataliya Yeremeyeva fra Den Ukrainske Forening i Norge vil være moderator.

Påmelding er nødvendig for fysisk oppmøte på Litteraturhuset. Forelesningen vil også streames på prosjektets Facebook-side.

Arrangementet vil foregå på engelsk.

Mer informasjon om arrangementet her (Litteraturhuset.no)

Emneord: Ukraina, Film history
Publisert 9. feb. 2024 16:36 - Sist endret 9. feb. 2024 16:36