Mastermarkering 2020

Utdanningsleder Christian Janss gratulerer og ønsker god sommer til alle som leverte masteroppgaven sin ved ILOS høsten 2019 og våren 2020.

Kjære masterkandidat ved Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk 2019 og 2020.

Vi ved instituttet hadde gledet oss til vårsemesterets markering av masterkandidatene. Det er en av de hyggeligste begivenhetene i instituttåret – med taler, musikk, litt å spise og drikke sammen med inviterte familier, gjester og ledsagere, med veiledere og andre fra instituttet.

I år måtte denne feiringen i likhet med mye annet avlyses. Men dere skal vite at vi gleder oss på deres vegne, vi er stolte av at dere har gjennomført et langt studium og en omfattende masteroppgave. I år er vi i tillegg imponerte, siden betingelsene for mange av dere har vært spesielle og vanskelige.

Jeg hadde gledet meg spesielt til å kalle frem hver og en av dere, presentere tittelen på oppgaven etter beste evne (vi representerer nemlig mange språk) og ta hver enkelt i hånden.

En stor takk går til veilederne, som har holdt en hånd over arbeidet frem til innlevert oppgave. Men den største takken i dag gjelder dere, kandidatene, som har vært hos oss, gitt av deres tid, og bidratt til å føre fagene våre videre. Masterprosjektene betyr en faglig utvikling og dynamikk som instituttet ikke kan være foruten. Vi som veiledere lærer en masse, vi også, ved å følge prosjektene deres, og vi er nødt til å holde øynene åpne for nye spørsmål og være våkne for nye fenomener i fagene våre.

Innsatsen dere har lagt ned, er selvsagt ikke bare en investering i instituttets utvikling, men først og fremst i deres egen utvikling. Det handler om fagkunnskap – det er jo nyttig og gøy å kunne noe – og det handler om det vi med et litt høytidelig ord kan kalle dannelse. Da tenker jeg ikke på gode manerer eller det mange vil oppfatte som snobbete briljering. Jeg tenker på at arbeidet med masteroppgaven har dannet, formet dere som har vært gjennom en prosess som den og masterstudiet innebærer. Den tiden dere har slitt med et vanskelig stoff, vanskelige språk, problemstillinger som det tok tid å få gjort gode og klare, for til slutt å kunne legge fram en strukturert, leselig tekst med et budskap, et resultat og en innsikt, det innebærer en viktig form for dannelse: nemlig å mestre – bli master – i å gjennomføre et stort stykke tekst- og tankearbeid.

Ikke bare anstrengelsen selvsagt, også læringsgleden, skrivegleden underveis er en viktig del av en slik prosess. Og dessuten: Dere som nå har gjort dette selv, kan fortelle andre hvordan en slik prosess er, dere kan rettlede andre som står fast i en tekst, hjelpe andre som sliter med å få struktur på ordene.

Denne dannelsen er en kompetanse samfunnet trenger på mange felt! Jeg vil gratulere dere med den, og med faginnsiktene, og ønsker at dere går ut i ferien og etter hvert jobbjakten med høyt hevet hode og viser verden at dere kan en hel del ting, ikke minst om hva faglig og menneskelig vekst er.

Vi håper dere kommer til å ha glede av masterstudiet resten av livet, og at dere med det har tatt et viktig skritt mot yrkeslivet. Til lykke med mastergraden og lykke til med det som kommer – god sommer!

Beste hilsen

Christian Janss