Naturfenomen og lignende
Noen motsetnnger
Léto – zima; teplo – zima; světlo – tma; světlo – stín; den – noc
začátek – konec; ráno – večer; ticho – hluk; mír – válka; láska – nenávist
jídlo – pití; pohyb – klid
Årstider
jaro – léto – podzim – zima
Synlighet
světlo – šero – tma
Tider på dagen
ráno – dopoledne – poledne – odpoledne – večer
Temperatur
horko – teplo – chladno – zima – mráz
Andre tilstander:
Vær: déšť, vítr, bouřka, mlha; oheň, pršet; prší
Kroppen: nemoc, spánek
Samfunn: mír – válka, krize
Noen nesten-synonymer
svakere – sterkere: teplo – horko, chladno – zima, zima – mráz
generell – spesiell: začít – nastat, skončit – přestat
Bruk
nastat brukes når man refererer til en tilstand snarere enn en prosess: nastalo jaro, nastalo světlo. nastat brukes altså som regel ikke med ord som déšť, oheň osv. Når både nastat og začít kan brukes, er det betydningsforskjell: nastalo horko (det ble varmt) versus začalo horko (varmen begynnte).
Morfemer og ord
Tsjekkisk er et utpreget flekterende språk (et språk med mange bøyningsendelser). Det viser seg på mange måter i tsjekkiske ord og morfemer.
De aller fleste tsjekkiske ordene er avledet. Ofte har de mer enn ett avledningsaffiks (suffiks eller prefiks). Dette gjelder særlig verbstammene som brukes som avledningsbase (grunnord) for mange ulike avledninger. Den høye graden av avledning i tsjekkisk forhindrer at enkelte ord kan brukes i flere ordklasser (for eksempel at ett ord brukes både som substantiv og som verb; såkalt konversjon). Den høye graden av avledning betyder også at det på tsjekkisk finnes adjektiver hvor norsk har substantiver (som inngår i sammensetninger), for eksempel stolní avledet av stůl (bord).
Grensene mellom morfemene i et ord er ofte utydelige, fordi mange morfemer delvis faller sammen. For eksempel består ruský (russisk) egentlig av morfemene rus- og -ský, men dette reflekteres ikke i rettskrivningen.
Mange rotord har to, tre eller flere allomorfer (varianter). Det kan ta tid å lære å identifisere dem som nettopp varianter av det samme rottordet (se mer i oversikten over lydalternasjoner i Leksjon 11).