Introduksjon

Dette er tekstalternativet til introduksjonsepisoden i minipodcastserien om språklæring i Colombia.

[Musikk]

 

Norske elever bruker mange språk i hverdagen. I tillegg til norsk, lærer de engelsk fra de begynner i første klasse (om de da ikke allerede har "tjuvstartet" før det), og når de begynner på ungdomsskolen velger de fleste et fremmedspråk – for eksempel spansk. I tillegg er det selvsagt mange elever som har andre eller flere språk enn norsk som sine morsmål, og da tenker jeg på både samisk, kvensk og språk fra andre deler av verden, og en del får også opplæring i disse språkene på skolen. Og så har vi jo òg de som lærer andre språk utenfor skolen – språk som de har valgt å lære seg selv: for eksempel har jeg hatt en elev som lærte seg koreansk på fritiden fordi hun elsket K-pop og en annen elev som lærte seg polsk fordi han hadde polsk kjæreste. Men hvordan foregår språklæring i og utenfor skolen andre steder i verden? I denne minipodcastserien skal vi få høre litt om språk og språklæring i Colombia.

 

[Musikk]

 

Hei, og velkommen til denne minipodcastserien om språklæring i Colombia. Mitt navn er Mari Wesenberg, og jeg er doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Oslo. Jeg er ansatt på MULTIWRITE-prosjektet, og forsker på læreres tilbakemeldinger i spansk- og engelskfaget i norske videregående skoler. Jeg gleder meg til å presentere forskningen min senere – men i denne podcastserien skal jeg altså prate om noe ganske annet, nemlig om språk og språklæring i Colombia. Hvorfor akkurat Colombia, spør du kanskje? Det er rett og slett fordi jeg var på reise i landet forrige vinter, og som språkforsker var jeg veldig nysgjerrig på hvordan man jobber med språklæring i Colombia og hadde lyst til å lære mer om språksituasjonen der. I løpet av reisen snakket jeg derfor med forskjellige folk som på en eller annen måte holder på med eller er opptatt av språklæring – blant annet forskere, lærere og elever. I de første episodene av denne podcastserien skal du få høre noen ulike perspektiver på politikk og ideologi rundt språk og språklæring i Colombia, og deretter vil du få høre litt mer om hvordan man rent konkret jobber med språk i colombianske klasserom. Helt til slutt vil du få høre om en colombianer som har tatt et kanskje litt mindre tradisjonelt valg når det gjelder språklæring.

 

Som sagt er dette en minipodcastserie. Den er “mini” både i den forstand at den består av et ganske lite antall episoder – syv, for å være nøyaktig – og i den forstand at disse syv episodene er relativt korte. Jeg har egentlig gått inn for å holde det litt kort, fordi jeg ønsker å gjøre podcasten tilgjengelig for så mange som mulig. Jeg håper temaene jeg skal ta for meg her kan være interessante både for lærere, studenter, forskere og andre som er interessert i språk og språklæring – men også for skoleelever. Om du er lærer, enten i spansk, i andre språk, eller kanskje i helt andre fag, kan det jo være at du finner noe her som du tenker kan være interessant å dele med elevene dine. Kanskje ønsker du å jobbe med interkulturell kompetanse eller språklæring og flerspråklighet, eller kanskje ønsker du å jobbe med konkrete temaer som for eksempel å reflektere over situasjonen til urfolk i Norge og andre land. Dersom du kunne tenke deg å bruke podcasten i undervisningen din og vil ha noen ideer til refleksjonsspørsmål du kan stille elevene dine, har jeg laget en liten liste som ligger nederst i beskrivelsen av hver episode. Om du nå er lærer, elev, eller noe helt annet, ønsker jeg deg uansett like hjertelig velkommen til å lytte til podcastserien. Vi høres!

 

[Musikk]
 

Publisert 30. apr. 2024 15:08 - Sist endret 30. apr. 2024 15:08