I sin doktorgradsavhandling har Terje Colbjørnsen analysert fem digitale prosjekter i forlagene Aschehoug, Gyldendal og Cappelen Damm: en distribusjonstjeneste for e-bøker, bok-apper for mobile enheter, Fifty Shades of Grey som bestselgende e-bok, lesebrettet Kibano Digireader og digitale lydbokteknologier.
– Hva er ditt viktigste funn?
– Et sentralt funn er at institusjonaliserte praksiser og strukturer blir med over i en digital sammenheng. Det gjelder organisatoriske og teknologiske løsninger, så vel som tradisjoner for samarbeid og konflikt. Digitaliseringen bærer derfor mer preg av kontinuitet enn disrupsjon og brå omveltninger.
– Hvorfor ville du forske på dette?
Terje Colbjørnsen har skrevet doktorgradsavhandlingen Continuity in Change. Case studies of digitalization and innovation in the Norwegian book industry 2008 - 2012.
– Bokbransjen står overfor interessante tider, med digitale endringer og internasjonal konkurranse. Samtidig som lesing av bøker fremdeles står ekstremt sterkt i Norge, rettes det kraftig kritikk mot de tradisjonelle bokaktørene for digital sendrektighet og maktmisbruk. Slike konflikter er alltid et spennende utgangspunkt for forskning, er min erfaring. I tillegg var og er jeg nysgjerrig på nye formater og plattformer for lesing og annen mediebruk.
– Hva håper du at forskningsresultatene dine skal bidra til?
– Forhåpentlig kan jeg bidra til en nyansering av debatten om digitalisering og innovasjon. Det håper jeg både bransjeaktører i bok- og andre mediebransjer, samt de som former kultur- og mediepolitikken kan ha nytte av. Jeg har også tro på medieforskere kan bygge videre på mine næranalyser av digitalisering i praksis.