Filmpremiere for masterstudent

Student Anders Emblem har laget spillefilmen «Skynd deg sakte» som del av sin masteroppgave.

PREMIERE: Student Anders Emblem (nr. 2 fra høyre) har laget spillefilmen «Skynd deg sakte» som del av sin masteroppgave. Fredag 13. april hadde filmen Norgespremiere på Cinemateket i Oslo.

– Gratulerer! Veldig bra!

Fredag kveld på Cinemateket i Oslo. Medstudenter flokker seg rundt Anders Emblem. De har akkurat fått se spillefilmen Emblem har laget som del av sin masteroppgave.

– Det er en stor dag for meg. Det er ikke hver dag man får vist film på Cinemateket, sier Emblem.

"Skynd deg sakte"

Filmen heter «Skynd deg sakte». Den tilhører sjangeren «slow cinema» som kjennetegnes av lange sekvenser og en minimalistisk og observerende stil. Filmen ble spilt inn i juni 2017 i Ålesund og området rundt. Temaet i filmen er forholdet mellom to søsken og personlig frihet.

– Jeg er interessert i både den akademiske delen av film og øvelsen i å lage film. Jeg mener det er to deler som henger tett sammen, sier Emblem.

"Utøya 22. juli"

Visningen av «Skynd deg sakte» var starten på todagers-seminaret Nordic Screen Cultures: Scandistatic/Scandynamic. Seminaret ble arrangert av Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) og deltakerne var mediestudenter på emnene Moving North og Filmhistorie.

– Det er veldig fint å kunne møtes her på Cinemateket og være litt utenfor det vanlige klasserommet, sier universitetslektor Jon Inge Faldalen.

Fokuset på seminaret var nordiske filmer og TV-serier. Senere på fredagskvelden ble filmen «Utøya 22. juli» vist etterfulgt av en samtale med regissøren bak filmen, Erik Poppe.

Av Fillip-André Baarøy
Publisert 19. apr. 2018 15:52 - Sist endret 30. apr. 2020 11:12