Ekaterina Pashevich er ny stipendiat på EU Kids Online

Ekaterina er utdannet journalist fra Moskva. Ved IMK skal hun forske på hvordan barn og unge kommuniserer med kunstig intelligens.

Ekaterina Pashevich (Foto: privat)

Ekaterina har bachelor- og mastergrad i internasjonal journalistikk fra Moskvas statlige universitet for internasjonale relasjoner (MGIMO) og hun fullfører sin andre mastergrad i Nordic Media ved IMK dette semesteret.

I Moskva jobbet hun et år i reklamebransjen og hadde praksis på tv-kanalen Russia Today, men hun har alltid vært mest glad i forskning. På IMK har Ekaterina jobbet som vit.ass. på Espen Ytrebergs to prosjekter om Roald Amundsen, og hun fikk mulighet til å utvikle sitt eget forskningsprosjekt om automatiseringsteknologier i journalistikk.

Hva skal du arbeide med ved IMK?

– Som PhD-stipendiat knyttet til prosjektet EU Kids Online, skal jeg se på hvordan barn og unge kommuniserer med kunstig intelligens, leker som er koblet til internet, og lignende teknologier. Mitt mål er å identifisere både muligheter og utfordringer ved bruk av «intelligente» verktøy for å utarbeide, sammen med forskere fra andre land, guidelines for design, samt muligens lovforslag for å regulere spredning av disse teknologiene på en mest fornuftig måte, forteller Ekaterina.

Hva liker du å gjøre når du ikke er på jobb?

– Jeg synes konseptet “fritid” er litt overvurdert. Bortsett fra jobben og forskjellige relevante kurs, liker jeg å lese, gå turer i marka, gå på teater og konserter, reise i Norge og i utlandet. Jeg er ganske glad i kunst, så jeg prøver å male litt selv når jeg har inspirasjon, avslutter Ekaterina.

Av Olaf Christensen
Publisert 12. feb. 2018 15:58 - Sist endret 14. feb. 2018 15:01