Digital detox er et uttrykk som betyr å ta en pause fra digitale medier. Hvordan håndterer mennesker kampen om oppmerksomheten og medienes virkemidler?
Foto: Colourbox
Om prosjektet
'Invaderende medier, ambivalente brukere og digital detox' (Digitox), studerer spørsmål knyttet til høyt forbruk av digitale medier og verktøy. Mens mange fokuserer på de positive sidene ved digitale medier, studerer prosjektet ambivalens, motstand og forsøk på tilbaketrekning og frakobling.
Mediebruken endrer seg raskt, og på få år har det skjedd store forandringer i hvordan vi kommuniserer og vedlikeholder sosiale nettverk. Digitale medier gir opphav til nye dilemmaer knyttet til hva som er god mediebruk både hjemme og i arbeidslivet. Prosjektet er internasjonalt orientert, men undersøker også nordiske medieidealer og konflikter mellom høyt medietrykk og idealer om å koble av, for eksempel i forbindelse med hytte- eller friluftsliv.
Et tverrfaglig perspektiv på digital detox
Prosjektet undersøker spesielt fenomenet digital detox – et begrep som beskriver mobilpauser eller andre former for tilbaketrekning fra digitale medier og verktøy. Hva er motivene for å ta pause fra digitale medier, hvilke metoder brukes, og hvilke erfaringer gjør brukere?
Prosjektet bygger på tverrfaglige innsikter fra medievitenskap, spillstudier og psykologi og undersøker også politiske og økonomiske sider ved medieindustrien: Hvordan medieselskapene arbeider for å holde på oppmerksomheten og hvordan offentlige og private instanser responderer.
Nettverk og aktiviteter
Prosjektet har etablert et internasjonalt nettverk innen 'disconnection studies'. Vi arrangerer digitale seminarer, konferanser og forskningspaneler, og driver epostlister og et PhD-nettverk. Sjekk våre arrangementer og ta kontakt med Trine Syvertsen om du ønsker å delta. Se også våre formidlingsbidrag, podkast, informasjon til studenter mv.
Kampen om oppmerksomheten. Prosjektgruppa mars 2023. Foto: Marika Lüders
Fast, K. & Jansson, A. (2023). The post-digital self: How transmedia dissolves the boundaries of work and tourism. In Freeman, M. & Dalby, J. (Eds.) Transmedia Selves. Routledge.
Syvertsen, T., & Ytre-Arne, B. (2021). Privacy, energy, time and moments stolen: Social media experiences pushing towards disconnection. In A. Chia, A. Jorge, & T. Karppi (Eds.), Reckoning with Social Media. Lanham: Roman and Littlefield.
Fast, Karin, Lindell, Johan & Jansson, André (2021) Disconnection as Distinction: A Bourdieusian Study of Where People Withdraw from Digital Media. In A. Jansson & P. C. Adams (Eds.), Disentangling: The Geographies of Digital Disconnection. Oxford: Oxford University Press.
Enli, Gunn & Syvertsen, Trine (2021). Disconnect to Reconnect! Self-help to Regain an Authentic Sense of Space through Digital Detoxing. In A. Jansson & P. C. Adams (Eds.), Disentangling: The Geographies of Digital Disconnection. Oxford: Oxford University Press.
Agata Agnieszka Cypriak Vel Czupryniak og Clementine Rusten, Arkitekt- og Designhøgskolen i Oslo (2021) Z Futures - The struggle of disconnecting in a hyperconnected world. The thesis can be found here