Forskningsprosjektet SAMMEN om læring (uio.no) ved Institutt for medier og kommunikasjon (IMK), UiO, har siden 2022 arbeidet med å revidere og evaluere IMK sin masterundervisning. Denne saken beskriver utprøvingen av formative vurderingsformer i masteremner ved IMK, og evaluerer hvordan de har fungert og hvilke forutsetninger som skal til for å lykkes med disse.
Aktuelle saker
12. juni ble det arrangert HF:Studio lunsj med temaet «Hvordan hindre frafall». Her deltok prosjektleder for SAMMEN Kjetil Rødje og masterstudent Karine Jonsrud Pedersen med presentasjonen «Studentmedvirkning til programutvikling og studiekvalitet: Erfaringer fra prosjektet SAMMEN om læring».
Skal du revidere et emne eller et studieprogram? Ønsker du eller andre i ditt miljø en samtale om å engasjere studenter i egen læring, styrke gjennomføringen og bedre studiemiljøet?
I den nye 40-gruppen i miljø og bærekraft kan studentene velge emner fra mange humanistiske fag. For student Tobias Martin er den brede kunnskapen han får et fortrinn i jakten på drømmejobben.
Studentene som deltok i høstens case-konkurranse løste et praktisk problem for en batteriprodusent, fikk erfaring med å jobbe som i arbeidslivet, samtidig som de tok eksamen.
UiO:Energi har en løpende utlysning ut 2022 for såkornmidler til utvikling av emner på bachelor og masternivå innenfor temaområdet bærekraftig energi og energiomstilling. Et av emnene som har mottatt finansiering av ordningen er MEVIT2615 – Framing the environment in media and communication studies. Emnet går for første gang denne høsten og er helt fullbooket.
Nå skal det designes innovative læringstilbud i argumentasjon, medier og bærekraft. – Dette er en viktig milepæl for ekstern finansiering til utvikling av utdanningene våre, sier studiedekan Gunn Enli.