Opptak av HF:Studio lunsjseminar: Hvordan hindre frafall? (uio.no)
Under presentasjonen delte Kjetil Rødje erfaringer med SAMMEN om læring, et prosjekt som gjennomføres i forbindelse med en revisjon og evaluering av masterundervisningen ved IMK. I prosjektet er masterstudenter aktive partnere i utprøvingen og videreutviklingen av nye lærings- og vurderingsformer. Studentene engasjeres gjennom roller som vitenskapelige assistenter og deltakere i SAMMENs studentpanel, der de blant annet arbeider med datainnsamling og formidling, assisterer undervisning og organiserer aktiviteter for studenter. De deltar også i møter med undervisnings- og programledelse, undervisere og administrasjon, som skaper et kontaktpunkt mellom ledelse og studenter og åpner for dialog og tilbakemeldinger.
Karine Jonsrud Pedersen, masterstudent i politisk kommunikasjon ved Institutt for medier og kommunikasjon, er deltaker i SAMMEN om læring sitt studentpanel og vitenskapelig assistent i prosjektet. Hun fortalte om aktivitetene som arrangeres av studentpanelet for IMK sine masterstudenter, som «Shut up and write» - en gjentakende aktivitet hvor masterstudentene kan samles for å fokusere på skriving av sine masteroppgaver, og «Hvordan knekke masterkoden» - et arrangement hvor 2. års- og uteksaminerte masterstudenter deler sine erfaringer med masteroppgaveskriving.
Avslutningsvis presenterte de prosjektets læringsutbytte for institutt og studenter, og pekte på et bedre læringsmiljø, dialog og samarbeid mellom studenter seg imellom, og mellom studenter og undervisere og ledelse, kontinuerlig utvikling og forbedring av undervisningstilbudet og et relevant læringsutbytte for studenter som involveres i prosjektet.
Erfaringsdeling med SAMMEN-prosjektets deltakere
Prosjektet SAMMEN om læring tilbyr erfaringsdeling fra prosjektet både internt ved UiO og eksternt. Prosjektdeltakere kan stille på mindre møter og større arrangementer for å presentere og diskutere erfaringer og resultater fra prosjektet, og tilpasser innholdet til publikummet.