Om prosjektet
Skeive mennesker har i løpet av det siste tiåret blitt en mye synligere, større og viktigere del av spillindustrien og spillkulturen. Andelen skeive spillkarakterer og skeiv spilltematikk har økt, både hos store kommersielle aktører og hos mindre, uavhengige spillutviklere.
Prosjektet «Skeive spillutviklere og spillere» undersøker disse utviklingene for å finne ut hvordan slike forsøk på en mer inkluderende spillindustri og spillkultur oppleves i en norsk kontekst, og hvordan dette har konsekvenser for skeive menneskers opplevelse av deltakelse og inkludering i media og samfunnet for øvrig.
Mål
Vi ønsker å utforske og synliggjøre mulighetene og utfordringene skeive spillutviklere møter i spillutvikling og på arbeidsplassen. I tillegg vil prosjektet undersøke mulighetene og utfordringene skeive spillere møter i spillinnhold og spillkulturen, og gi en bedre forståelse av hvordan unge skeive i Norge bruker spill i utvikling og forståelse av identitet og for tilgang til ulike fellesskap.
Slik kunnskap vil være viktig for spillindustrien i utvikling av nye spill og for å jobbe mot mer mangfold og inkludering i spillkulturen. For skeive interesseorganisasjoner vil det være nyttig med mer kunnskap om betydningen dataspill har for unge og unge voksne skeive.
Prosjektet ønsker å bidra med relevant informasjon til Regjeringens dataspillstrategi, som blant annet skal jobbe for å motvirke fordommer og etterstrebe mangfold i spill og blant spillere.
Utgivelser
Forskningsrapport: Skeive spillutviklere og spillere: mangfold og inkludering av skeive i dataspill, spillutvikling og spillkulturen (DUO).
Finansiering
Medietilsynet, midler til anvendt medieforskning.
Samarbeid
Medietilsynet.
Varighet
01.02.2022 - 01.09.2023.