To nye artikler fra Global Natives forskerne

Marika Lüders og Vilde Schanke Sundet har to nye artikler ute om unge som en ny mediegenerasjon 

Global Natives forskerne Marika Lüders og Vilde Schanke Sundet har to nye artikler publisert om unge som en ny mediegenerasjon.

I den første artikkelen ("Globalt innfødte som en tapt generasjon?") tar forskerne utgangspunkt i 'mediegenerasjonsbegrepet' og diskuterer hvorvidt det gir mening å snakke om unge som en distinkt mediegenerasjon. Artiklen diskuterer ulike tilnærminger til generasjonsbegrepet og hvorvidt dagens unge kan betegnes som henholdsvis «globalt innfødte» og en «tapt generasjon» for norske medier.

I den andre artikkelen ("Young people areon YouTube") ser forskerne nærmere på sentrale bransjeforestillinger om unge og "unge strømmere". Artikkelen bygger på en større intervjuundersøkelse blandt norske medieledere fra film, tv, bok og musikkbranjen. Artikkelen finner at bransjen deler en felles forestilling om de unge som en ny mediegenerasjon, og at denne forestillingen legitimerer nye strategier og satsninger.

De to artiklene er:

Lüders, Marika og Sundet, Vilde Schanke (2022): Globalt innfødte som en tapt generasjon? En konseptualisering av unge som en mediegenerasjon, Norsk Medietidsskrift, online first. DOI: https://doi.org/10.18261/nmt.30.1.1 

Sundet, Vilde Schanke og Lüders, Marika (2022): “Young people are on YouTube”: industry notions on streaming and youth as a new media generationJournal of Media Business Studies, online first. DOI: https://doi.org/10.1080/16522354.2022.2125262

Publisert 14. des. 2022 13:51 - Sist endret 2. feb. 2023 11:15