Ungdom overvurderer egen kunnskap om sosiale medier

Foreløpige resultater fra ySKILLS-studie viser at ungdom i aldersgruppen 12-17 får fest gale svar på kunnskapsspørsmål om sosiale medier. Samtidig er det innen det samme domenet at klart flest vurderer egne kunnskaper som høyest.

Illustrasjonen viser antall korrekte ja/nei-svar på 6 kunnskapsspørsmål om sosiale medier

Motsigende egenvurdering og kunnskapstest

6200 ungdom fra 6 europeiske land fylte i fjor ut spørreskjemaer for egenvurdering av digitale kunnskaper og ferdigheter. Resultatene fra studiens første bølge er nå inne, og de foreløpige analysene er publisert i et innlegg på ySKILLS nyhetssider. 

Spørreskjemaet inneholdt også en kunnskaps-del med 6 påstander for hvert av 4 domener for digital kompetanse: kommunikasjon, informasjon, innholdsproduksjon, og teknologi. For hver av de 24 påstandene fantes det en fasit. Svaralternativene var sant, usant, og jeg er usikker.

Resultatene fra kunnskaps-delen ble deretter sammenlignet med resultatene fra egenrapporterings-delen. Dermed kunne forskergruppen anslå til hvilken grad egenrapportert forståelse stemmer overens med faktisk forståelse. 

Overraskende nok var det innen domenet kommunikasjon at overenstemmelsen viste seg å være svakest.

Misforstår feeden og hva det innebærer å like/dele 

Her valgte deltagerne oftest svaralternativet very true of me på påstander om egen kompetanse. For eksempel svarte hele 93% dette på påstanden I know which images and information of me it is OK to share online. Sammenlignet med domenene innholdsproduksjon og informasjon hvor rundt 40% rapporterte å ha en høy forståelse, ligger det samme tallet for kommunikasjon på rundt 65%.

Svarene på kunnskapsspørsmålene viste imidlertid det motsatte. Spesielt var det to spørsmål som utmerket seg med et lavt antall korrekte svar (henholdsvis 25% og 35%)

  • The first post I see on social media is the last thing that was posted by one of my contacts 
  • Whether I like or share a post can have a negative impact on others

Resultatene er foreløpige, og grundigere undersøkelser er for tiden i forberedelsesstadiet. De nåværende resultatene tyder likevel på at ungdom jevnt over overvurderer egen kunnskap om sosiale medier.

God forståelse for influenser-markedsføring

Samtidig var det på spørsmål knyttet til sosiale medier, at det også ble gitt flest korrekte svar. Hele 65% svarte for eksempel riktig på påstanden:

  • Companies pay ordinary people to use their products in videos and content they create

Man fant også at kunnskapene brått forbedres med alder, da det lave antallet korrekte svar i stor grad kan tilskrives de yngste deltagerne i tidlige tenårene. 

Gutter vurderte egen kunnskap høyere, selv om de to kjønnene hadde omtrent de samme poengsummene på kunnskapstesten. (Den like poengsummen kan skyldes at jentene oftere valgte svaralternativet vet ikke, og jeg forstår ikke spørsmålet, noe som forbedrer poengsummen sammenlignet med å ta sjansen på å gi gale svar). 

Ikke-binære ungdom, som utgjorde 2% av deltagerne, utmerket seg med langt høyere kunnskap enn gjennomsnittet, noe forskerne spekulerer i at skyldes deres dypere tilknytning til online-verden som et sted de tyr til for hjelp og støtte med sine identitetsutfordringer. 

Grundigere undersøkelser forberedes

Resultatene etterlater flere ubesvarte spørsmål som ySKILLS-forskergruppen planlegger å følge opp i videre studier.

Den samme gruppen ungdommer skal følges opp i ytterligere to omganger med undersøkelser som del av en three waved study utført av Youth Skills. Vitenskapelige artikler basert på studiens første bølge, er allerede under forberedelse.

Mens den første bølgen besto av spørreskjemaer, tas deltagerne gjennom en omfattende praktisk og kunnskapsbasert test i undersøkelsens andre bølge. Denne gjennomgår for tiden grundige finjusteringer før den skal gis til deltagerne, for å sikre at indikatorene så godt det lar seg gjøre, måler faktiske digitale ferdigheter.  

Ferdighetstestene ventes å være avsluttet innen mai. Fortsettelse følger! 

 

Publisert 29. mars 2022 15:25 - Sist endret 29. mars 2022 15:28