Digital ulikhet: Fire studier underveis om ungdom fra vanskeligstilte grupper

Prosjektet ySKILLS forsøker å kartlegge unges digitale ferdigheter gjennom omfattende undersøkelser og ferdighetstester av europeisk ungdom. Men prosjektet består også av en kvalitativ del som går i dybden på et utvalg av problemstillinger tilknyttet temaet digital ulikhet. Norske forskere bidrar til ett av studiene.

Bildet kan inneholde: hånd, belysning, finger, gest, bilbelysning.

ySKILLS overordnede mål, er å maksimere barn og unges utbytte fra digitale miljøer og tjenester, og utforske hva digitale ferdigheter har å si for unges velvære. Prosjektet har derfor gått i gang med fire separate fordypningsstudier om de digitale utfordringene som møter ungdom fra svakerestilte samfunnsgrupper: Ungdom fra lavinntekstshjem, ungdom med minoritetsbakgrunn, og ungdom med psykiske lidelser.

Den fjerde studien tar ikke for seg en utsatt gruppe som sådan, men forsøker kartlegge hvilke ungdommsgrupper som er mest sårbare for desinfomasjon og falske nyheter på internett.

De første resultatene fra studien forventes publisert i løpet av høsten 2022.

Den norske forskergruppen tilknyttet ySKILLS, ledet av professor Elisabeth Staksrud, har ansvaret for fordypningsstudien om ungdom med psykiske lidelser som har sammenheng med digitale aktiviteter. Gruppen inkluderer også professor Tine Jensen, førsteamanuensis Line Indrevoll Stänicke og postdoktor Reidar Schei Jessen fra Psykologisk institutt, UiO.

Sammen med forskere fra London School of Economics (LSE) er de i gang med dypbdeintervjuer av totalt 60 norske og britiske ungdom med psykiske lidelser om deres digitale aktiviteter. Vi er særlig opptatt å intervjue ungdommer som:

• har overdreven internettbruk
  • deltar i online miljøer som fremmer selvskading, selvmord og spiseforstyrrelser
  • har erfaringer med nettbasert mobbing eller seksuelt krenkende atferd

Ettersom ungdom med psykiske lidelser er en spesielt utsatt gruppe, gjennomføres intervjuene i samråd med kliniske spesialister innen barnepsykiatri. Halvparten av intervjuene utføres av våre kolleger på LSE, mens den andre halvparten finner sted i Norge, utført av forskere fra Universitetet i Oslo.

Norge og Storbritannia har relativt ulike syn på skole og oppdragelse (stikkord: selvrefleksivitet og autonomi vs proteksjonisme og foreldremyndighet). Ved å sammenligne de to datasettene kan vi få en indikasjon på betydningen av disse kulturelle forskjellene.

Forskningsgruppen ønsker også å utforske hvordan unges digitale liv kan få en viktigere rolle i terapeutiske sammenhenger, og hvordan psykiatrien kan være tjent på en bedre forståelse av unges aktiviteter på nett.

I mellomtiden kan du lese ySKILLS politiske anbefalinger for å forebygge digital ulikhet: Towards a Better Understanding of Digital Skills: On Inequalities and Their Impact | Zenodo

Publisert 29. mars 2022 15:54 - Sist endret 4. apr. 2022 13:07