English version of this page

Digital risiko

Risikoer barn og unge kan møte i en digital hverdag. 

Gutt som sitter foran en pc og lener hodet på hendenet, har blant annet en videosamtale på skjermen. Foto.
Foto: Thomas Park/Unsplash

Risikoer ved å delta i digitale medier

Vi forsker på en rekke ulike risiko barn og unge kan møte i en digital hverdag. I denne sammenhengen er det nyttig å differensiere mellom begrepene 'risiko' og 'skade'. Risiko er potensialet for at noe kan skje, mens skade handler om forekomsten eller opplevelsen av skade.

Både forskning og offentlige debatter om medieskadelighet kan ofte forene disse begrepene men det er viktig at de behandles hver for seg, ettersom vi ikke helt kan forstå skade, eller forhindre skade, hvis diskusjonene utelukkende fokuserer på risiko. Dette er spesielt viktig i forskning som handler om barn og unge. Når begrepene forenes kan det føre til det Kirsten Drotner og andre har omtalt som 'mediepanikk'.

Hovedrisiko:

  • Aggresjon og mobbing på nett
  • Seksuell kommunikasjon (Sexting) og seksuelt innhold
  • Digitale hatytringer
  • Negativt brukergenerert innhold, inkludert innhold om selvskading, selvmord, måter å være veldig tynn på og stoffmisbruk
  • Overdreven bruk av Internett

Ressurser

Skadelig brukergenerert innhold

En kortfilm om unge menneskers opplevelser med netthat, produsert som del av Digiskills-prosjektet. 

Flere videoressurser

Relasjonelle risikoer

En kortfilm om relasjonell risiko, produsert som del av Digiskills-prosjektet. 

Seksuell kommunikasjon

En kortfilm om sexting produsert som del av Digiskills-prosjektet. 

Sluttrapporter

En kortfilm om barn og unges online-opplevelser, produsert som del av Digiskills-prosjektet.