Risikoer barn og unge kan møte i en digital hverdag.
Risikoer ved å delta i digitale medier
Vi forsker på en rekke ulike risiko barn og unge kan møte i en digital hverdag. I denne sammenhengen er det nyttig å differensiere mellom begrepene 'risiko' og 'skade'. Risiko er potensialet for at noe kan skje, mens skade handler om forekomsten eller opplevelsen av skade.
Både forskning og offentlige debatter om medieskadelighet kan ofte forene disse begrepene men det er viktig at de behandles hver for seg, ettersom vi ikke helt kan forstå skade, eller forhindre skade, hvis diskusjonene utelukkende fokuserer på risiko. Dette er spesielt viktig i forskning som handler om barn og unge. Når begrepene forenes kan det føre til det Kirsten Drotner og andre har omtalt som 'mediepanikk'.
Hovedrisiko:
- Aggresjon og mobbing på nett
- Seksuell kommunikasjon (Sexting) og seksuelt innhold
- Digitale hatytringer
- Negativt brukergenerert innhold, inkludert innhold om selvskading, selvmord, måter å være veldig tynn på og stoffmisbruk
- Overdreven bruk av Internett
Ressurser
Skadelig brukergenerert innhold
En kortfilm om unge menneskers opplevelser med netthat, produsert som del av Digiskills-prosjektet.
Flere videoressurser
Relasjonelle risikoer
En kortfilm om relasjonell risiko, produsert som del av Digiskills-prosjektet.
Seksuell kommunikasjon
En kortfilm om sexting produsert som del av Digiskills-prosjektet.
Sluttrapporter
En kortfilm om barn og unges online-opplevelser, produsert som del av Digiskills-prosjektet.