Praksisstudenter BA 2024

Her kan du lese om IMK-praksisstudentenes faglige bakgrunn, arbeidsoppgaver og ansvarsområder, og erfaringer om hva de har gjort og lært i praksis.

Praksisstudentene i MEVIT3811 - Bachelorspesialisering: Praksisplass våren 2024 var utplasserte hos NRK TV, Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt (UiO), HTS BeSafe, Naturhistorisk museum, NRK Analyse, Den norske Helsingforskomité, Norges vassdrags- og energidirektorat, PwC, Kultur- og likestillingsdepartementet, forskning.no og Itera.


Marte Tonås Torstensen og Markus Tonholt Hovland: NRK TV

Markus Tonholt Hovland og Marte Tonås Torstensen.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Marte og Markus har begge en lidenskap for film og TV. Marte har spesialisert seg innen pedagogikk, mens Markus har en fordypning i psykologi. Begge har også fått journalistisk erfaring ved siden av studiene – Marte som nyhetsjournalist i studentavisen Universitas, og Markus som nyhetsskribent for medietidsskriftet Presset.

Om praksisen hos NRK TV:

I løpet av vårt praksisopphold har vi vært en del av NRK TVs publiseringsredaksjon. Hovedfokuset har vært å utvikle og administrere en skreddersydd forside rettet mot aldersgruppen 18 til 29 år. Vi har blitt godt kjent med NRK TVs deskeverktøy og har fått muligheten til å eksperimentere med design, layout og bildebehandling. I tillegg har vi brukt analyseverktøy som PowerBI for å innhente informasjon om seervanene til målgruppen. Ved å kombinere analyse med kreativ tenkning har vi skapt en ny forside som er ment å appellere bedre til målgruppen.

Arbeidsdagen på NRK har primært bestått av oppdatering, redigering og innholdsutvelgelse til forsiden. Samtidig har vi evaluert serier for mulig innkjøp, deltatt på spennende møter og workshops, og hatt anledning til å utforske NRKs historiske korridorer på Marienlyst. Vi har blitt møtt av en utrolig trivelig gjeng på NRK TV og har fått vært en del av et engasjerende arbeidsmiljø der vår medievitenskapelige bakgrunn har vært verdifull. Praksisoppholdet har vært en lærerik og givende opplevelse som vi sterkt vil anbefale til andre, spesielt til de som er interessert i kultur, TV og norsk mediehistorie.


Julie Bløchlinger: UiO, Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt

Julie Bløchlinger.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Julie har en fordypning i pedagogikk, og er faglig interessert i digital kommunikasjon og formidling. Hun er både faglig og personlig interessert i og opptatt av likestillings- og diskrimineringsrett.

Om praksisen hos Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt:

Jeg hadde praksis hos Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt ved Universitetet i Oslo, som er den sentrale kommunikasjonsavdelingen. Jeg var hovedsakelig i SoMe-redaksjonen, hvor jeg planla, produserte og publiserte innhold for UiOs ulike kanaler.

I praksisperioden lærte jeg hvordan ekstern- og internkommunikasjon fungerer i praksis, og om det å tilpasse budskap til ulike SoMe-plattformer. I tillegg fikk jeg lære om hvordan det faktisk er å lage innhold, og jeg fikk også være SoMe-reporter som jeg også tar med meg kunnskap om videre. Jeg lærte hvordan man analyserer SoMe-innhold med tanke på SoMe-engasjement. De analytiske ferdighetene fra studiene, samt emner om kritisk refleksjon, har jeg hatt bruk for i praksisperioden. Jeg anbefaler folk å søke om praksisplass i Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt siden de har et godt arbeidsmiljø og dyktige ansatte/kollegaer.


Henrik André Finsrud: HTS BeSafe

Henrik André Finsrud.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Henrik har en fordypning i sosiologi, og er interessert i nettsideutvikling og UI-design.

Om praksisen hos HTS BeSafe:

Jeg har vært i markedsføringsavdelingen til HTS BeSafe, et selskap som produserer og selger barnestoler til bil, samt vognposer og annet tilbehør til disse to kategoriene. De er en av bransjens største aktører i Skandinavia, men selger barnestoler over store deler av verden. Det er et norsk firma med hovedkontor på Krøderen, mens markedsføringsavdelingen sitter i Sandvika.

I løpet av praksisperioden har jeg fått være med på svært mye. Jeg har skrevet artikler om produkter og sikkerhet, valgt ut og redigert bilder, jobbet med webdesign på hjemmesiden, satt sammen PR-pakker med innhold som forhandlere har delt på ulike plattformer, fått være med på lanseringen av flere nye produkter og vært med på å utvikle konsepter rundt hvordan nylanseringer skal markedsføres.

Gjennom min tid i HTS BeSafe har jeg jobbet med flere ulike systemer innen både webdesign og håndtering av materiell, som Optimizely webside-bygger, ImageVault og Brandmaster. Gjennom dette har jeg fått en god kjennskap til hvordan en markedsføringsavdeling fungerer og hvordan beslutninger blir tatt. Studiet ga meg basiskunnskapene jeg trengte for å klare å følge med, mens erfaringen fra praksis har gitt meg uvurderlig innsikt i møte- og teamkultur, samt hvordan ulike teorier og kunnskap fra studiet faktisk kan oversettes til den virkelige verden.


Fanny Fredrika Overgaard: Naturhistorisk museum

Fanny Fredrika Overgaard.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Fanny har en fordypning i retorikk og samtaleanalyse. Hun har en bred faglig interesse innenfor medier og kommunikasjon, og synes medienes sosiale aspekter og hvordan disse former samfunn og omvendt er særlig interessant.

Om praksisen hos Naturhistorisk museum:

I praksisperioden ble jeg utplassert på kommunikasjonsavdelingen hos Naturhistorisk museum. Her fikk jeg varierende arbeidsoppgaver, noe jeg trivdes godt med. Jeg fikk skrive for museets sosiale medier, og jobbet med forskningsformidling gjennom å omformulere og forenkle tyngre artikler slik at de ble lettere og mer interessante for publikum å lese. Jeg planla også innlegg og stories for museets mange arrangementer. Hvis vi ikke allerede hadde bilder å bruke, fotograferte jeg selv på arrangementer, omvisninger og generelt på museet til bruk på innholdet i sosiale medier. Ikke minst fikk jeg prøve meg på nettsidearbeid og systemet Vortex: både selve tekstarbeidet, formatering av bilder og HTML-koder.

Når jeg ikke satt på kontoret og skrev, fikk jeg være med på omvisninger for ulike skoleklasser med de flinke formidlerne på huset. Her lærte jeg ting jeg videre kunne skrive om på sosiale medier. Vi hadde noe vi kalte ”naturhistorier” der vi skrev mer utdypende om interessante ting på museet. Jeg skrev blant annet om solsystemets eldste faste materiale, om NASAs interesse av bjørner i hi og om museets T-rex Stan. Naturhistoriene skulle skrives på en måte som vekket folks interesse. Jeg lærte masse om kunsten å korte ned tekst, noe som var gøy og utfordrende.

Det var interessant å få være med på møter, og se alt som foregikk bak teppet. For eksempel hvordan man utarbeider en kommunikasjonsstrategi, og hvordan man planlegger nye utstillinger. Bare å sitte med gjengen i lunsjen hver dag lærte meg masse nytt om faget kommunikasjon, mennesker, naturen og jorda vår. Jeg ville ikke vært foruten disse to månedene i praksis, og anbefaler det sterkt til alle som har mulighet.


Dan Kristian Neumann: NRK Analyse

Dan Kristian Neumann.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Dan har studert medier og kommunikasjon både i Bergen og Oslo, og har en fordypning i litteraturvitenskap. Han er spesielt interessert i filmhistorie og sjanger.

Om praksisen hos NRK Analyse:

Jeg har hatt praksis hos NRKs analyseavdeling. Jeg har bidratt i det daglige arbeidet som analytiker i NRK. Arbeidsoppgavene i analyseavdelingen går mest ut på å jobbe med kvantitativt data, og å lage rapporter som presenterer funnene. I tillegg har jeg fått muligheten til å jobbe med mitt eget prosjekt, som jeg fikk presentere for avdelingen mot slutten av praksisoppholdet. Dette prosjektet omhandlet nyhetsvaner og forbruk blant unge voksne.

Jeg føler jeg har forbedret mine dataferdigheter, siden store deler av arbeidstiden min gikk til analyseprogrammene NRK bruker, i tillegg til Excel og PowerPoint for å behandle dataene. Et viktig aspekt av arbeidet hos analyseavdelingen er å presentere de analytiske funnene på en enkel, ryddig måte som skal være grei å tolke for alle, og dette har vært en nyttig ferdighet jeg kan ta med meg videre.

Gjennom studiene mine har jeg har lært mye om medienes samfunnsrolle, og dette har vært hjelpsomt for å videre bygge min forståelse av NRK som mediebedrift. Jeg har også hatt emner om kvantitativ og kvalitativ metode. Dette har vært veldig brukbart ettersom det har gitt meg relevant kunnskap, samt en motivasjon til å videre utforske metodearbeid.

For å avslutte vil jeg si at min praksisperiode hos NRK har vært utrolig gøy! Tiden min hos analyseavdelingen har vært variert og lærerik, og jeg er takknemlig for å ha fått denne muligheten gjennom praksisemnet.


Amanda Barth Gulbrandsen: Den norske Helsingforskomité

Amanda Barth Gulbrandsen.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Amanda har fra tidligere en bachelorgrad i sammenlignende politikk, og har vært på utveksling i Hongkong og Skottland. Hun er engasjert i frivillig arbeid og har en interesse for politisk kommunikasjon, nye medier, fotografi og tekstformidling.

Om praksisen hos Den norske Helsingforskomité:

Den norske Helsingforskomité arbeider med menneskerettigheter, hovedsakelig i Øst-Europa og Sentral-Asia. NHC fremmer frihet og rettferdighet ved å overvåke og rapportere menneskerettighetsbrudd, samt undervise og gi støtte til demokratiske prosesser. Jeg hadde gleden av å være en del av deres lille, men hyggelige kommunikasjonsavdeling.

Sammen med kolleger har jeg utformet ukentlige innlegg til sosiale medier, redigert bilder og videoer, skrevet tekster og tatt fotografier. For deres nettside har jeg publisert artikler, jobbet med SEO, og oppdatert bilder og tekster. Jeg har også deltatt på ulike arrangementer, noe som ga meg innsikt i planleggingen og organiseringen som kreves. Videre har jeg vært involvert i intervjuer, møter og planlegging av vårens kampanjer og mer til. Hverdagen i Helsingforskomiteen var variert og lærerik. Jeg fikk muligheten til å jobbe med dagsaktuelle hendelser. Arbeidet var både meningsfullt og spennende.Jeg ble godt mottatt og følte at jeg bidro til avdelingen. Tiden fløy av gårde!

Jeg lærte mye om å formidle komplekse budskap og skape engasjement for viktige saker. Min interesse for medier og teknologi kom godt med. Det å kunne formulere seg effektivt og forstå mediers påvirkningskraft og funksjoner på ulike plattformer, var lærdommer fra studiet i medier og kommunikasjon jeg fikk god bruk for. Dette var en svært hyggelig arbeidsplass som jeg varmt vil anbefale til andre praksisstudenter.


Henrik Støvring Villard: Norges vassdrags- og energidirektorat

Henrik Støvring Villard.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Henrik har en fordypning i psykologi, et fag han synes er veldig interessant og alltid relevant. Politisk kommunikasjon og statsvitenskap er noen av Henriks faglige interesser. Han er veldig nysgjerrig på hvordan samfunnet henger sammen, og hvordan vi mennesker samhandler med hverandre.

Om praksisen hos Norges vassdrags- og energidirektorat:

Jeg var praksisstudent i kommunikasjonsavdelingen i Norges vassdrags- og energidirektorat. Noen av arbeidsoppgavene jeg hadde i praksis var å skrive nyhetssaker og pressemeldinger, skrive og publisere saker til NVEs intranett og nettsider, jeg fikk jobbe med bilde- og filmproduksjon, jeg bidro i arbeidet med å planlegge, gjennomføre og evaluere allmøter for hele direktoratet, og jeg fikk være med på pressevaktordningen.

Det jeg har lært fra praksis er hvordan man kan jobbe med kommunikasjon i en stor organisasjon som NVE – særlig har jeg fått erfare hvor viktig skriftlig formidling er i kommunikasjonsarbeidet. I tillegg har jeg fått god innsikt i hvordan man i offentlig sektor kan jobbe med mediekontakt, både gjennom pressemeldinger og i pressevaktfunksjonen. Fra studiene har jeg fått et godt analytisk blikk og skriftlige ferdigheter, og dette er noe jeg fikk god bruk for i praksisperioden i NVE.


Oda Fiske: PwC

Oda Fiske.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Oda har en fordypning i samfunnsøkonomi og sosialantropologi. Hun er spesielt interessert i journalistikkens rolle og nyhetsmediers utvikling og påvirkning, samt politisk kommunikasjon.

Om praksisen hos PwC:

Jeg har vært i praksis hos PwCs markeds- og kommunikasjonsavdeling. PwC er en av "big four" revisjonsselskaper, samtidig som de er store på konsulentvirksomhet, juss og teknologiutvikling.

Som en del av en større markeds- og kommunikasjonsavdeling på nærmere 30 ansatte, har jeg fått tatt del i mange spennende prosjekter og vært med på de ulike teamene i avdelingen: video, kommunikasjon, tilbuds-hub og event. Fra første dag ble jeg godt tatt imot, jeg fikk egen PC, adgangskort, fadder og career coach. De sikret tidlig at jeg følte meg velkommen og inkludert i både det faglige og sosiale i avdelingen. Det var veldig opp til meg selv og hva jeg synes var spennende når det gjaldt områdene jeg ville bruke mesteparten av praksisperioden på. Jeg var med på å forbedre de interne nettsidene, analyse og optimalisering av pwc.no, photoshoot til ulike tilbud, live-sendinger i deres eget studio, pitche ideer til ny SoMe-strategi og utallige møter og workshops.  

Jeg har lært mye om merkevarebygging og hvilke strategiske valg PwC tar, og om føringer som ligger til grunn for å utad kommunisere en såpass stor bedrift, både for å nå ut til kunder og for å vise seg selv som en attraktiv arbeidsplass for nyutdannede. Generelt sitter jeg igjen med en mye større forståelse av hva en kommunikasjonsavdeling gjør for bedriften, i tillegg til at jeg har lært mye nyttig om arbeidsprosesser og teamwork. Og ikke minst fått noen gode tips til LinkedIn. Fra studiene har jeg spesielt hatt bruk for kvantitativ metode, presentasjonsteknikk og en generell forståelse av kommunikasjonsfaget.


Vemund Risbøl Litschutin: Kultur- og likestillingsdepartementet

Vemund Risbøl Litschutin.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Vemund har fra tidligere en bachelorgrad i sammenlignende politikk fra UiB. Han er interessert i politisk og strategisk kommunikasjon.

Om praksisen hos Kultur- og likestillingsdepartementet:

I kommunikasjonsavdelingen i Kultur- og likestillingsdepartementet har jeg tatt del i mange forskjellige arbeidsoppgaver: Alt fra presseklipp, sosiale medier, spørretime på Stortinget, videoredigering og bilderedigering, pressehenvendelser og generell tekstformidling er noe av det jeg har fått muligheten til å gjøre. Gjennom dette har jeg tilegnet meg verdifull lærdom som skal komme godt med i fremtiden. Jeg følte fra første dag at jeg var en del av arbeidsmiljøet blant de ansatte i kommunikasjonsavdelingen.

Jeg har fått et unikt innblikk i hvordan et departement fungerer fra innsiden. Dette er kunnskap som supplerer medie- og kommunikasjonsutdanningen med elementer som studiehverdagen normalt ikke byr på. Jeg har også lært hvor viktig presis og nøyaktig kommunikasjon er for at det riktige budskapet skal nå ut til publikum.

Interessen for sosiale medier, dets påvirkning og hvor viktig pressen er for å sette dagsorden ble veldig tydelig for meg under oppholdet. Det er morsomt å se hvordan teori på studiet kan anvendes ute i arbeidslivet. Jeg er ydmyk og takknemlig for praksisperioden i Kultur- og likestillingsdepartementet. Jeg kan på det sterkeste anbefale et praksisopphold her!


Nhu Thien Huynh: forskning.no

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Nhu har en fordypning i sosialantropologi, og er interessert i formidling og journalistikk.

Om praksisen hos forskning.no:

Jeg har vært på praksis hos forskning.no, en nettavis som skriver om forskning på både norsk og engelsk. Under min praksisperiode skrev jeg for det meste for ung.forskning.no, en av forskning.nos nettsider for unge lesere fra alderen 8 til 15.

Jeg fikk skrive artikler og være journalist sammen med mine kollegaer. Arbeidet besto av å komme med ideer, finne en forsker man kan intervjue og skrive en artikkel ut ifra det. Denne prosessen lærte meg mye om å skrive og være journalist. Blant annet skrev jeg flere artikler om lønn, yrker og finans som jeg skulle formidle til et yngre publikum. Da måtte jeg ta hensyn til ordene jeg brukte når jeg skrev artikkelen og hvordan jeg skulle formidle intervjuet med forskeren slik at det var forståelig for målgruppen.

Min praksisperiode hos forskning.no har gitt meg god erfaring i å jobbe som en ekte journalist. Det har vært interessant å ha fått erfaringen til å jobbe og kommunisere med andre kollegaer. Jeg fikk blant annet brukt min studieerfaring med å være kildekritisk og analytisk på jobben, og synes at det har vært en stor hjelp for meg. Alt i alt har praksisperioden vært et nyttig blikk på hvordan arbeidslivet fungerer.


Fredrik Bollestad: Itera

Fredrik Bollestad.

Studiebakgrunn og faglige interesser:

Fredrik har en fordypning i statsvitenskap. Han er interessert i hvordan medier påvirker kommunikasjon både i privatlivet og i forretninger, samt politiske aspekter knyttet til medier og kommunikasjon. Fredrik er også veldig interessert i alle aspekter rundt video og bilder, spesielt redigering.

Om praksisen hos Itera:

Jeg hadde praksis i kommunikasjonsavdelingen hos Itera, hvor jeg fikk oppgaver som var tilpasset mine interesser og ferdigheter. Jeg ble tatt veldig godt imot, og de var flinke til å gi meg utfordrende og lærerike arbeidsoppgaver. Det var også lett å bli kjent med kollegaene mine, som var både vennlige på jobb og ivrige etter å inkludere meg sosialt etter arbeidstid. Jeg fikk blant annet prøve yoga for første gang (ikke et pent syn).

I løpet av de to praksismånedene fikk jeg prøve meg på mange forskjellige arbeidsoppgaver. Jeg fotograferte på arrangementer, redigerte bilder og forberedte tekster for sosiale medier. Jeg ferdigstilte artikler og designet landingssider på HubSpot. Jeg fikk også jobbe med videoredigering takket være min interesse for dette: Jeg redigerte videoer for sosiale medier, og redigerte en lanseringsvideo for Sapience, et nytt AI-prosjekt hos Itera.

I praksisperioden lærte jeg veldig mye, og det mest verdifulle var å få innsikt i hvordan arbeidslivet fungerer i kommunikasjonsbransjen — kjennskap til normer, retningslinjer for prosjektarbeid, forventninger og samarbeid. I møter lærte jeg mye ved å observere diskusjonene folkene i bransjen hadde for å myldre ideer og skape løsninger.

Jeg fikk også mye utbytte av det jeg har lært på UiO. Evnen til å holde presentasjoner og argumentere saklig kom godt med. Kjennskap til grunnleggende terminologi innen medier og kommunikasjon hjalp meg å følge med i diskusjonene, og forståelsen av forskning gjorde at jeg raskt kunne sette meg inn i relevant litteratur knyttet til prosjektene mine. Om du leser dette og vurderer å søke, enten på studiet eller praksisemnet, anbefaler jeg det på det sterkeste!


 

Emneord: Medier og kommunikasjon, Arbeidslivsrelevans, Praksis
Publisert 24. mai 2024 10:38 - Sist endret 24. mai 2024 10:52