Praksisstudenter BA våren 2023

Her kan du lese om IMK-praksisstudentenes faglige bakgrunn, arbeidsoppgaver og ansvarsområder, og erfaringer om hva de har gjort og lært i praksis.

Praksisstudentene i MEVIT3811 - Mediestudenter i arbeidslivet våren 2023 var utplasserte hos KS, Det samfunnsvitenskapelige fakultet (UiO), Itera, forskning.no, Kultur- og likestillingsdepartementet, NRK TV + SuperTV, Norges vassdrags- og energidirektorat, Schibsted SMB, Oslo Jazzfestival, NRK Analyse, PwC og Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt (UiO).


Margit Sandvik Strøm og Vegard Kahrs Lie: KS

Margit Sandvik Strøm og Vegard Kahrs Lie
Margit Sandvik Strøm og Vegard Kahrs Lie

Studiebakgrunn og faglige interesser

Margit og Vegard har begge en interesse for politisk kommunikasjon. Margit har en fordypning i statsvitenskap og Vegard har en fordypning i kriminologi. Begge disse retningene ga dem mye som de tok med seg inn i praksisoppholdet.

Om praksisen hos KS

Kommunikasjonsavdelingen er som organisasjonens lim, og sitter i etasjen med den politiske ledelsen. Dette er av ingen tilfeldighet, for det er denne avdelingen som tar for seg all kommunikasjon utad og innad i KS. Da vi kom inn, var det duket for årets største arrangement, nemlig KS’ toppmøter. Her ble Norges ordførere og rådmenn samlet, men også statsminister Jonas Gahr Støre var til stede. Årets tema var «temperaturen stiger», og tok for seg energikrisen, klimautfordringene og angrepskrigen i Ukraina. Ordføreren fra Rivne i Ukraina deltok også på arrangementets siste dag, i en panelsamtale med statsministeren og KS' leder, Gunn Marit Helgesen. Oppgavene våre var her å både ta bilder og publisere jevnt med innhold.

Oppgavene våre har blant annet vært å skrive reportasje, innholdsproduksjon til intern- og eksternkommunikasjon, bistå der vi kan på ulike arrangementer samt jobbe med web-teamet for publisering på nettside. Vi fikk også jobbet med kommunikasjonsstrategi i forbindelse med arrangementet eKommune, som handlet om digitalisering i kommunesektoren. Praksisoppholdet ble rundet av med lønnsforhandlingene i årets mellomoppgjør. I forkant av dette fikk vi være med på pressemøte arrangert av KS, og var tett på forhandlingspartene samt presse ved forhandlingsstart.

Du lærer masse av å være i KS. Det er mye du ikke skulle tro du skulle få lov til å ta en del av. Kommunikasjonsavdelingen er rustet med tolv svært kunnskapsrike mennesker, som både er imøtekommende og med tillit til deg som student. De inkluderte oss fra begynnelsen av, med stor interesse for å høre våre refleksjoner.
Det har virkelig vært en stor glede å få være en del av denne avdelingen, og vi skulle gjerne ønske det varte lenger. Vi oppfordrer alle som er interessert i strategisk kommunikasjon, politikk og en variert hverdag til å vurdere en praksisplass her.


Christina Frøyseth Lande: UiO, Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Christina Frøyseth Lande
Christina Frøyseth Lande

Studiebakgrunn og faglige interesser

Christina har en fordypning i kunsthistorie fra en tidligere bachelorgrad, og noen av hennes faglige interesser er medieestetikk, allmennformidling og innholdsproduksjon.

Om praksisen hos kommunkasjonsavdelingen ved SV-fakultetet

Jeg hadde min praksis hos kommunikasjonsavdelingen til Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved UiO. Her fikk jeg mange forskjellige oppgaver og et innblikk i hvor variert en kommunikasjonsrådgiver sin hverdag er. Jeg jobbet mye med innholdsproduksjon til sosiale medier og publisering av både innlegg og historier på Facebook via Meta Business Suite. Jeg fikk også jobbe med nettpublisering, som blant annet handlet om å opprette person- og forskningssider, og jeg fikk skrive og publisere interne nyheter for de ansatte ved fakultetet. I tillegg til dette fikk jeg være med på et pilotprosjekt om fakultetets bruk av søkermotoroptimalisering for å formidle forskning bedre til allmennheten. Til slutt fikk jeg muligheten til å skrive en egen aktuell forskningssak, hvor jeg intervjuet og tok bilder av forskere ved fakultetet og publiserte denne på slutten av mitt opphold.

Ved SV-fakultetet fikk jeg muligheten til å justere arbeidsoppgavene dine etter hva jeg synes var mest spennende, og fikk en bred erfaring innenfor kommunikasjonsfaget.


Marcus Syversen: Itera

Marcus Syversen
Marcus Syversen

Studiebakgrunn og faglige interesser

Marcus har en fordypning i statsvitenskap med interesse for ekstern kommunikasjon og digital markedsføring.

Om praksisen hos Itera

Jeg fikk muligheten til å være hos Itera, som er et IT-konsulent selskap som driver med bærekraftig digital transformasjon. Jeg jobbet i kommunikasjonsavdelingen, men fikk også vært med i forskjellige teams på tvers av de forskjellige avdelingene.

Før jeg startet praksisperioden var jeg innom kontoret for å hilse på alle og bli kjent med lokalet. Her ble jeg tatt imot med smil og åpne armer av alle. Første dagen min på kontoret fikk jeg egen Mac og adgangskort, etterfulgt av hjelp med å sette meg inn i de forskjellige plattformene de bruker internt for deling av filer og kommunikasjon/planlegging. Den første uken gikk ut på å bli kjent med mennesker, være på eventer, og en innføring i hvordan Itera går frem med å legge ut innlegg på sosiale medier. Det var også en del møter hvor jeg måtte sette meg inn i prosjektene som var på agendaen.

Jeg kom inn i Itera i en ganske hektisk periode, med års-/kvartalsrapport, innholdsproduksjon, flytting av lokaler og eventer eksternt og internt. Praksisoppholdet mitt hos Itera var lagt opp til slik at jeg selv hadde mye frihet når det kom hvilken rettning innenfor kommunikasjon jeg ville jobbe innenfor. For meg ble det ekstern kommunikasjon og employer branding som falt naturlig. Mine oppgaver ble da produksjon i form av tekst, bilde og video, men samtidig konseptutvikling for eventer og nye kontorlokaler. Ideutvikling, planlegging, utføring og bearbeiding har stått sentralt gjennom praksisperioden. Fra starten fikk jeg mye tillit fra resten av kommunikasjonsteamet til å gjennomføre ideene jeg hadde. Det har vært ekstremt gøy, utfordrende og lærerikt å være i praksis. Jeg ble veldig fort en del av teamet, og fikk nye venner, ansvar og tillit.

Oppholdet mitt hos Itera har vært en skikkelig fin opplevelse. Emnene jeg har tatt innenfor journalistikk, kvalitativ metode og mediepåvirking har vært nyttig i praksisperioden. Derimot vil jeg si at det er andre personlige egenskaper man bygger gjennom studiet som har vært enda mer nyttige: det å lære seg å lære, struktur, gjennomføringsevne og kritisk tenkning. Gjennom bachelorprogrammet har jeg også fått en dypere medieforståelse, noe som har vært sentralt i nesten alle arbeidsoppgaver jeg har hatt hos Itera.


Alexandra Mei Lunstøeng og Stine Janson Gylterud: forskning.no

Alexandra Mei Lunstøeng og Stine Janson Gylterud
Alexandra Mei Lunstøeng og Stine Janson Gylterud

Studiebakgrunn og faglige interesser

Alexandra har en fordypning i moderne retorikk og språklig kommunikasjon, og er interessert i journalistikk, mediepåvirkning og rollen sosiale medier har i dagens samfunn. Stine har en fordypning i sosialantropologi og statsvitenskap. Hun er interessert i medienes samfunnsrolle, journalistikk og politisk kommunikasjon.

Om praksisen hos forskning.no

Vi har vært i praksis hos forskning.no, som er en nettavis for norske og internasjonale forskningsnyheter. Under “paraplyen” forskning.no finnes blant annet også ung.forskning.no, som er en nettavis som formidler forskning til barn og unge.

Hos forskning.no har vi både skrevet nyhetssaker og utarbeidet saker fra egne idéer. Stine har skrevet saker til forskning.no, mens Alexandra har også skrevet saker til ung.forskning.no. I arbeidet med nyhetssakene har vi lest pressemeldinger og forskningsartikler om ny og interessant forskning. Etter vi hadde skaffet oss oversikt over innholdet i den nye studien, fant vi en uavhengig, norsk forsker som kunne si noe om saken. I sakene basert på egne idéer, var hovedoppgaven å intervjue en eller flere forskere. Oppgaven til en forskningsjournalist er å formidle denne forskningen på en så enkel måte at “hvem som helst” kan forstå det, samtidig som det er viktig å formidle forskningen på en korrekt måte. I tillegg skal det være skrevet på en interessant måte!

I arbeidet med saker til ung.forskning.no, så har det vært viktig å finne temaer som er relevante for barn og unge. Det har blant annet gått mye i dyreverden og verdensrommet. Sakene må også skrives slik at barn helt ned i barneskolealder skal forstå innholdet, noe som var vanskeligere enn først antatt. I tillegg til å skrive saker, har vi deltatt på og bidratt til redaksjonsmøter to ganger i uka. Vi har også fått delta på en konferanse og en ekskursjon til Aftenposten Juniors redaksjon.

Gjennom praksisoppholdet vårt i forskning.no, så har vi lært om hva forskningsjournalistikk er og hvordan forskningsjournalister arbeider. Vi har fått god erfaring med å finne relevant forskningsstoff, samt vinkle og formidle dette på en interessant måte.

Gjennom bachelorstudiet har vi fått god trening i å bearbeide store mengder informasjon på en analytisk og kildekritisk måte. Dette har vært nyttige erfaringer å ta med inn i arbeidet som journalister. Fra studiene har vi også blitt godt kjent med å lese en del akademiske tekster. Dette kom godt med i praksisoppholdet, da mye av arbeidet i forskning.no bestod av å saumfare lange, og til tider krevende, forskningsrapporter. Gjennom studiet har vi også fått en innføring i presseetikk. Som journalister har vi til enhver tid måttet ha Vær Varsom-plakaten i bakhodet. Innføringen i presseetikk la et godt grunnlag for dette.


Petra Brinch: Kultur- og likestillingsdepartementet

Petra Brinch
Petra Brinch

Studiebakgrunn og faglige interesser

Petra har en fordypning i Øst-Europastudier. Andre faglige interesser er politisk kommunikasjon, offentlig forvaltning og demokratisk utvikling.

Om praksisen hos Kultur- og likestillingsdepartementet

I kommunikasjonsavdelingen i Kultur- og likestillingsdepartementet ble jeg fra dag én inkludert i de daglige arbeidsoppgavene. I løpet av praksisperioden min har jeg fått muligheten til å bidra til en rekke arbeidsoppgaver og læringskurven har vært bratt! Blant annet har jeg vært med å utforme presseklipp hver morgen, håndtere pressehenvendelser og svarer på pressetelefonen, utforme poster til sosiale medier og filme og redigere hilsningsvideoer. Ekstra stas var det kanskje å få være til stede som statsrådens følge under muntlig spørretime på Stortinget.

Et av de største prosjektene jeg fikk ta del i under praksisperioden, var arbeidet med bokloven. I slutten av mars sendte regjeringen forslag til ny boklov til Stortinget, og i den anledning fikk jeg være med å skrive pressemelding, følge statsråden på intervjuer, produsere innhold til sosiale medier og håndtere øvrige pressehenvendelser om loven. Det var spesielt spennende og lærerikt å få følge et prosjekt over litt lengre tid!

I løpet av praksisperioden har jeg lært mye som blir nyttig å ha med seg videre i arbeidslivet. Jeg har fått et tett og spennende innblikk i hvordan et departement fungerer og samspillet mellom fagavdelinger og kommunikasjonsenheten. Jeg har blitt enda mer bevisst på viktigheten av å formidle informasjon presist og korrekt, noe det legges mye vekt på i den offentlige forvaltningen. Alt i alt har tiden min i Kultur- og likestillingsdepartementet vært enormt lærerik og givende.


Nora Olsen Myhren, Paula Jee Ullaland, Oda Jobraaten og Håkon Retterholt Weider: NRK TV + SuperTV

Nora Olsen Myhren, Paula Jee Ullaland, Oda Jobraaten og Håkon Retterholt Weider
Nora Olsen Myhren, Paula Jee Ullaland, Oda Jobraaten og Håkon Retterholt Weider

Studiebakgrunn og faglige interesser

Nora har en fordypning i pedagogikk, Paula har fra tidligere en bachelorgrad i medie- og interaksjonsdesign fra UiB, Oda har en fordypning i psykologi og er interessert i film, TV, mediepåvirkning og mediekultur, og Håkon har en fordypning i musikkvitenskap.

Om praksisen hos NRK TV + SuperTV

Vi har vært i praksis hos NRK TV + SuperTV-publisering, som ligger under strategi og medier-avdelingen til NRK. Vår hovedoppgave under praksisen har vært å plukke ut innhold fra NRK til egne kategorisider på NRK TV for tenåringer i aldersgruppen 12-14 år og 15-17 år. Ellers har vi fått prøvd oss på en rekke andre oppgaver, som å lage keyarts (seriebilder) og episodebilder, i tillegg til å legge inn metadata til programmer i NRK-arkivet og Super. I praksisperioden har vi også fått deltatt på spennende workshops og fått ta del i avdelingsmøter. Vi har fått god kjennskap til deskeverktøyer som NRK bruker, Adobe Photoshop og interne samarbeidsverktøy.

Vi har fått bruk for mye av vår kunnskap og ferdigheter fra studiene her i NRK. Metodefagene har kommet til nytte når vi har analysert grafer og data. I tillegg har den teoretiske innsikten om mediene i samfunnet også har vært nyttig for å forstå hvordan NRKs samfunnsoppdrag som allmennkringkaster skjer i praksis gjennom planlegging, innhold og strategier i NRK TV. Vi har fått et innblikk i andre avdelinger slik som for eksempel innkjøp, marked og kommunikasjon. Her har vi blant annet fått være med på spennende oppgaver som å se på serier som potensielt skal kjøpes inn og vurdere aldersgrenser på allerede innkjøpte serier.  Alt i alt har det vært en lærerik praksisperiode hvor vi har fått sett hvor mye forskjellig man kan bruke studiene til i arbeidslivet som vi kanskje ikke visste så mye om før dette semesteret.


Ragnhild Eikeland: Norges vassdrags- og energidirektorat

Ragnhild Eikeland
Ragnhild Eikeland

Studiebakgrunn og faglege interesser

Ragnhild har ei fordjuping i estetikk, og hennar faglege interesser er mediemangfald og -representasjon, innhaldsproduksjon og mediepåverknad.

Om praksisen hjå Noregs vassdrags- og energidirektorat

Eg har vore i praksis hjå Noregs vassdrags- og energidirektorat. NVE er underlagt Olje- og energidepartementet, og forvaltar vass- og energiressursane i landet. Som ein del av kommunikasjonsavdelinga har eg sett korleis ein typisk kommunikasjonsrådgjevar jobbar i ein statleg organisasjon. Frå å skrive pressemeldingar til å skrive portrettintervju og ta bilete, har tida mi hjå NVE vore variert. Eg fekk likevel moglegheit til å starte eigne prosjekt under praksisen, og har arbeidd mest med NVE si satsing på LinkedIn.

I likskap med arbeidsoppgåvene til ein kommunikasjonsrådgjevar, har eg arbeidd med mykje forskjellig. Byrjinga av perioden gjekk ut på å skrive nyheitssakar til NVE sine nettsider. Eg har også skrive ein del nyheitsmeldingar og hyggelege sakar for intranettet. Det som har vore spesielt nyttig er å lære korleis ein skriv for eit pressepublikum. Å skrive pressemeldingar har lært meg korleis ein formidlar viktig informasjon ut på konkret vis. Gjennom aktiv bruk av klarspråk, har eg lært å kommunisere med omsyn til mottakaren i andre enden. Eg har lært at det i enkelte tilfelle kan nytte seg å vite lite om eit fagfelt for å kommunisere informasjon enkelt og klart.

I forbindelse med ei større satsing på LinkedIn har eg produsert ei rekke rekruttringsvideoar. Eg fekk kome i kontakt med tilsette frå ulike avdelingar og fekk dei til å by på seg sjølv føre kamera. Det var ei utfordring å produsere innhald som både fenger og egnar seg for ein statleg organisasjon. Eg fekk gjere meg kjent med profilen til NVE og prøvde meg fram med kva type innhald som høva seg best. Eg er nøgd med resultatet, og tykkjer at det har vore kjekt å få setje ansikt på menneska bak det viktige arbeidet NVE gjer.


Vilde Korsan Fossneset: Schibsted SMB

Vilde Korsan Fossneset
Vilde Korsan Fossneset

Studiebakgrunn og faglige interesser

Vilde har en fordypning i psykologi. Hennes faglige interesser inkluderer medieutvikling, mediepåvirkning og strategisk kommunikasjon.

Om praksisen hos Schibsted SMB

Schibsted SMB jobber for å hjelpe små og mellomstore bedrifter med merkevarebygging. Hos Schibsted SMB finner du avdelinger som driver med salg, kundeservice, IT og markedsføring. I min praksisperiode har jeg vært så heldig å få være en del av markeds- og kommunikasjonsavdelingen, som arbeider med å markedsføre bedriften sine tjenester.

Jeg ble tatt godt imot på praksisplassen fra første dag, og ble tidlig kastet ut i arbeidsoppgaver. Siden Schibsted SMB er en stor bedrift, fikk jeg i den første perioden mulighet til å bli bedre kjent med de mange avdelingene. Gjennom møter med teamledere fikk jeg informasjon om hva de ulike avdelingene arbeider med, og hva jeg eventuelt kunne bidra med i praksisperioden. På denne måten fikk jeg nyttig innsikt i bedriften sin struktur, og hvordan avdelingene samarbeider.

I praksisperioden bistod jeg for det meste i arbeidsoppgaver rettet mot Mittanbud, i tillegg til den årlige bransjekåringen Norges Hyggeligste Håndverker. Oppgavene har vært varierte og utfordrende, men også veldig givende. Helt konkret har jeg jobbet med internkommunikasjon i form av daglige nyhetsrapporter, innhenting og analyse av tall, produksjon og optimalisering av tekster, og produksjon av innhold til sosiale medier. I tillegg har jeg fått mulighet til å være flue på veggen i spennende kreative prosjekter. Praksisperioden har dermed gitt meg verdifull arbeidserfaring, og et innblikk i hvordan det er å jobbe i en markeds- og kommunikasjonsavdeling. I tillegg har jeg fått mulighet til å samarbeide med, og lære fra, engasjerte og dyktige personer med lang erfaring i bransjen.

Gjennom bachelorprogrammet har jeg fått en bred medieforståelse, i tillegg til en generell tekst- og analyseforståelse. Denne kunnskapen har definitivt kommet godt med i praksisperioden. Med en mediefaglig bakgrunn har jeg følt meg trygg i møte med nye oppgaver og utfordringer!


Selma Endal Lang-Ree: Oslo Jazzfestival

Selma Endal Lang-Ree
Selma Endal Lang-Ree

Studiebakgrunn og faglige interesser

Selma har en fordypning i estetikk, og har i tillegg tatt emner i grafisk design og kunsthistorie i utlandet.

Om praksisen hos Oslo Jazzfestival

Jeg hadde praksisplass i administrasjonen ved Oslo Jazzfestival, og jobbet med markedsføring og kommunikasjon. I løpet av de to siste månedene har jeg fått innblikk i hvordan det er å arrangere musikkfestival, og ikke minst hvordan arbeidet mot dette fungerer resten av året.

Mine hovedoppgaver har vært produksjon av tekst og grafikk til programmet, og klargjøring til slippet i mai.  Dette innebærer gjennomskriving av alle konsertbeskrivelsene og artistbioene festivalen får tilsendt av musikerne og deretter oversette alt til engelsk og norsk. I tillegg har jeg redigert alle bildene som følger med og produsert all den tilhørende grafikken. Jeg har også vært med på å dekke sosiale medier til arrangementer som konsertrekka Jazz på Munch, som arrangeres i samarbeid med Munchmuseet, jeg har vært med å utarbeide en publiseringsplan frem til festivalslutt, samt blitt med på programråd, festivalråd, styremøte, og vårsamlingen hvor alle festivalens gruppeledere samles før kickoff. Jeg har også fått muligheten til å bruke mine tidligere erfaringer og ferdigheter i Adobe Photoshop og InDesign og fått friere tøyler til å produsere grafikk til intranettet, nyhetssaker til nettsiden, flyers til diverse arrangementer på festivalens sideprogram, og diverse poster i sosiale medier.

På Oslojazz-kontoret har jeg fått god bruk for all min erfaring med tekstproduksjon, i tillegg til at jeg har dratt god nytte av erfaringene jeg hadde med grafisk design og visuell kommunikasjon fra tidligere. Jeg har også lært hvordan man tilrettelegger tekst til de forskjellige kommunikasjonskanalene og viktigheten av ett sammenhengende visuelt uttrykk.


Karianne Øvergaard og Ingebjørg Marie Thorkildsen: NRK Analyse

Karianne Øvergaard og Ingebjørg Marie Thorkildsen
Karianne Øvergaard og Ingebjørg Marie Thorkildsen

Studiebakgrunn og faglige interesser

Karianne har en fordypning i sosiologi og er interessert i utviklingen av digitale medier, medierepresentasjon og mediepåvirkning. Ingebjørg har en fordypning i musikkvitenskap og er interessert i hvordan mediene påvirker samfunnet og politikken.

Om praksisen hos NRK Analyse

Vi har vært hos analyseavdelingen i NRK, som jobber med å kartlegge og rapportere hvordan Norges befolkning bruker deres innhold. I tillegg jobber de mye strategisk med utviklingen av deres medietilbud. Dette innebærer innhenting av kunnskap om brukerbehov og ønsker i befolkningen.

Vi har fått jobbe med mange ulike oppgaver og har hatt et stort læringsutbytte av praksisen. Blant annet har vi vært involvert i et prosjekt knyttet til valget 2023, hvor vi jobbet med fremstilling av kvantitativ data. Vi har jobbet med en brukerundersøkelse knyttet til NRK Sápmi, hvor vi analyserte og presenterte svarene fra en kvalitativ undersøkelse. I tillegg har vi bidratt i det daglige arbeidet med å bidra inn i organisasjonen med å rapportere på seertall ved ulike programmer.

Vi har blitt gode på å jobbe analytisk og fått mye erfaring med utforskende arbeid inn i datamaterialer. Vi har fått mye innsikt i mediebransjen og hvordan medieverdenen fungerer. I tillegg har vi lært oss nye analyseverktøy, og generelt utviklet vår digitale kompetanse. Metodefagene vi har hatt som en del av denne bachelorutdanningen har vært utrolig nyttige. De har gitt oss et godt grunnlag for å lære og forstå arbeid om metode. Evnen til å innhente kunnskap man videre skal formulere og fremstille på ulike måter har også vært en god ferdighet å ha med seg fra studietiden. Den generelle kunnskapen om medier og mediebransjen har også vært svært nyttig å ha med seg inn i arbeidet.

Alt i alt er vi veldig forøyde, og vil anbefale praksis hos NRK Analyse, spesielt hvis man er interessert i medievaner, medienes rolle i samfunnet og liker å jobbe med metode.


Eira Halvorsen: PwC

Eira Halvorsen
Eira Halvorsen

Studiebakgrunn og faglige interesser

Eira har en fordypning i psykologi og er interessert i mediepåvirkning, språklig og visuell kommunikasjon, og formidling gjennom digitale og sosiale medier.

Om praksisen hos PwC

Jeg har vært i praksis i markeds- og kommunikasjonsavdelingen til PwC (PricewaterhouseCoopers) som er et av de fire største regnskapsfirmaene i verden, men de er også store innen juss, tech og konsulenttjenester. I løpet av praksisperioden har jeg vært litt overalt: planlagt og publisert sosiale medier-innhold, både filmet og blitt filmet i intervjuer, opp- og nedrigg til eventer og livestreamer, bidratt med utformingen av personas og målgruppeinnsikt, vært med i utallige workshops på ulike prosjekter som feks. konseptutvikling av et større internt prosjekt og planleggingen av stand på UKA23 i Trondheim, og fått innføring i og jobbet med søkemotoroptimalisering av PwC.no.

Hos PwC har jeg fått en ordentlig smakebit på hva både kommunikasjon og bransjen kan innebære. Siden markedsavdelingen er et stort team på nærmere 30 mennesker, har alle ulike roller og ulike fokusområder, selv om de også er avhengig av å støtte seg på hverandre. Det er ikke å legge skjul på at PwC er et hektisk sted med mange pågående prosjekter på en gang, men det gjorde at jeg fikk prøvd meg på mye forskjellig på kort tid. Jeg fant fort ut at det var viktig å være selvstendig, stille spørsmål og ikke minst være på hele tiden. Dette var også mitt første ordentlig møte med corporate-verdenen, og en såpass sterk møtekultur hvor hele uker kunne være fullpakket med møter. Etter to måneder i PwC sitter jeg igjen med en bredere forståelse for kommunikasjonsfaget, og arbeidsnær erfaring fra en relevant bransje. 

Studiet ga meg mye av basiskunnskapen jeg trengte for å henge med i svingene, og som jeg kunne bygge videre på i praksis. Jeg fikk muligheten til å anvende teoriene i det virkelige arbeidslivet. Evnen til å samarbeide godt med andre viste seg også å være mer viktig enn jeg hadde trodd, da vi i avdelingen er avhengig av hverandre på nesten alle prosjekter. God kommunikasjon mellom kollegaer var avgjørende for flere av prosjektene jeg var med på.


Elida Skogsrud og Silje Adele Engsmyr: UiO, Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt

Studiebakgrunn og faglige interesser

Elida har en fordypning i psykologi og er interessert i mediepåvirkning og digitale medier. Silje tar en sammensatt bachelorgrad med tidligere emner innenfor film og TV, og er interessert i film, TV og produksjon.

Om praksisen hos UiO, Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt

Vi har vært hos Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt ved UiO, som har ansvar for visjon og utvikling av universitetets kanaler og arenaer. Markedsføring og studentrekruttering, innholdsproduksjon om utdanning og forskning, og evaluering er noen ansvarsområder seksjonen forvalter for å utvikle relasjonen og kommunikasjonen mellom UiO og omverdenen.

Vi har jobbet i kommunikasjonsavdelingen, både med sosiale medier og UiOs nettsted. Vi ble tatt godt imot fra dag én, og fikk god opplæring med tidlig ansvar for egne prosjekter. Dette har bidratt til en bratt læringskurve, hvor vi selvstendig har jobbet med prosjekter samtidig som at vi har hatt god veiledning gjennom perioden. Dette har bidratt til økt faglig styrke og selvtillit for faget, og en enorm mestringsfølelse.

Gjennom sosiale medier har vi laget innhold om livet på UiO, studentrekruttering, markedsføring av UiOs kanaler og annen informasjonsformidling, i tillegg til å ha jobbet med innholdsanalyse. Vi har lært digitale verktøy som Adobe Express og Premiere Pro, i tillegg til nettpubliseringsverktøyet Vortex. Gjennom UiOs nettside har vi jobbet tett på aula-nettsidene. Dette er et større prosjekt i samarbeid med Universitetets aula, for å utvikle nettsidene for å forbedre brukeropplevelsen både fysisk og digitalt.

Praksisperioden har gitt oss et rikelig innblikk i hvordan det er å jobbe i en kommunikasjonsavdeling. Det har vært spennende å se hvordan avdelingen på tvers jobber med ansvarsområdene, og hvilken rolle samarbeid og felleskap har for arbeidet som gjøres. Fra studiene har vi tatt med oss kunnskap fra analyseemnene, og oppgaver vi tidligere har skrevet om blant digitale medier, påvirkning og formidling.

Emneord: Medier og kommunikasjon, Arbeidslivsrelevans, Praksis
Publisert 31. mai 2023 14:30 - Sist endret 13. juni 2024 13:28