IMK har behov for en vitenskapelig assistent til et kortere prosjekt i regi av Norsk filminstitut

Førstelektor Joakim Johansen Østby søker en vitenskapelig assistent til et prosjekt som skal kartlegge representasjonsmangfold i norske dataspill. Prosjektet er et oppdrag fra Norsk filminstitutt (NFI).

En tegning av en student som jobber med en skriftlig oppgave

Arbeidsperioden for vitenskapelig assistent er januar og februar 2024, og har et omfang på 30 arbeidstimer totalt. Stillingen lønnes etter lønnstrinn 44 (236 kroner i timen).

Arbeidsoppgaver for vitenskapelig assistent:

Samarbeide med Joakim om å gjennomføre en kvantitativ innholdsanalyse av narrative norske dataspill utgitt i perioden 2017–2022. Listen over aktuelle spill som skal kartlegges er gitt av NFI, og det vil være snakk om rundt 30 spill. Analysens fokus er å kartlegge faktorer som kjønn, seksuell orientering og etnisitet hos spillenes hovedkarakterer og viktige bikarakterer. Vitenskapelig assistent vil få nærmere instrukser om hvordan analysen skal gjennomføres, og vil også få muligheten til å komme med egne innspill til gjennomføringen. Det er ikke krav om tilgang til spillene som skal kartlegges.

Kvalifikasjoner:

- må være masterstudent ved IMK

- må være interessert i dataspill og mangfolds- og inkluderingstematikk

- tidligere erfaring med kvantitativ innholdsanalyse av medietekster er en stor fordel, men ikke et krav

Interesserte kandidater kan sende et motivasjonsbrev med CV til Joakim på j.j.ostby@media.uio.no innen 15. desember 2023. Spørsmål om stillingen kan også rettes hit. Aktuelle kandidater blir fortløpende invitert til en nærmere samtale.

Publisert 5. des. 2023 07:16 - Sist endret 5. des. 2023 07:16