– Det er nesten som å gifte seg!

NTNU og UiO samarbeider om et nytt felles masterprogram i musikkteknologi.

ÅPNING: NTNU-rektor Gunnar Bovim (på skjermen til venstre) og UiO-rektor Svein Stølen erklærte sammen det nye masterprogrammet "Music, Communication and Technology" for åpnet.

– Hallo, Svein! Er du våken?

Rektor ved NTNU, Gunnar Bovim, står i et studio i Trondheim. På storskjermen ser han rektorkollega ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen.

– Ja, jeg er våken. Det er godt å få i gang samarbeidet tvers over Dovre, sier Stølen.

Endelig har den store dagen kommet. For første gang skal NTNU og UiO samarbeide om et felles masterprogram.

Unikt samarbeid

Både NTNU og UiO har hvert sitt verdensledende miljø innenfor musikkteknologi, og lenge har de ønsket å jobbe tettere sammen. Nå slår de seg sammen og skaper det helt unike masterprogrammet; "Music, Communication and Technology".

Musikkstudentene i Oslo og Trondheim skal spille, studere og bli undervist sammen. Ved bruk av det nyeste av audiovisuell kommunikasjonsteknologi blir studenter på to fysiske steder til én studentgruppe denne høsten.

BEVEGER SEG SAMMEN: Musikere i Oslo og i Trondheim beveget seg sammen under den offisielle åpningen av masterprogrammet.

Spille musikk sammen

Det er likt delt mellom de to universitetene, så alle studentene har studierett begge steder.

– Dette er ikke bare snakk om vanlig "fjernundervisning", sier førsteamanuensis Alexander Jensenius.

Sammen med førsteamanuensis ved NTNU, Sigurd Saue, er Jensenius faglig ansvarlig for masterprogrammet.

– Det er ikke snakk om å koble seg opp. Vi har en såkalt "portal" som alltid er på. Studentene i Oslo og Trondheim er sammen når de går inn i klasserommet, sier Jensenius og fortsetter:

– Dessuten er kvaliteten på lyd og bilde mye bedre enn det som er vanlig i videokonferanser. Her skal studentene spille musikk sammen, så kvalitet og det å unngå forsinkelse er helt avgjørende for at det skal fungere.

FAGLIG ANSVARLIG: Førsteamanuensis Alexander Jensenius er opptatt av å ha en bredt sammensatt studentgruppe på masterprogrammet.

Sammensatt studentgruppe

Det viktigste med masterpogrammet er imidlertid at studentene skal være med å utvikle teknologien i "Portalen" videre.

Gruppebasert problemløsning er noe av kjernen i studiet, og det er derfor viktig å ha en bredt sammensatt studentgruppe. Studenter med bakgrunn fra så ulike fag som språk, samfunnsvitenskap, informatikk, musikk og en rekke andre fag kvalifiserer til å komme inn på mastergraden.

Vil samarbeide mer

Onsdag 29. august var det duket for offisiell åpning.

– Dette er nesten som å gifte seg, spøkte Svein Stølen da han og rektorkollegaen i Trondheim sammen erklærte masterprogrammet for åpnet.

Begge ønsker mer samarbeid med hverandre.

– Dette masterprogrammet er ikke kun viktig for musikkteknologi, men for utdanning generelt, sier Stølen.

Av Fillip-André Baarøy
Publisert 30. aug. 2018 10:51 - Sist endret 30. aug. 2018 12:12