English version of this page

Tidligere konferanser

2015

Utøveren og kildene. Musikkarvkonferansen 2015

Tradisjonen tro avholder Norsk musikkarv sin årlige konferanse i desember. Åpent for alle, men krever påmelding.

Tid og sted: 10. des. 2015 10:00–11. des. 2015 16:00, Levinsalen, Norges musikkhøgskole

Vi retter denne gangen oppmerksomheten mot utøverne. Vi spør hvordan utøverens praksis formes av notenes beskaffenhet, og ikke minst omvendt: hvordan utøveren og framføringspraksis kan være en ressurs i framstillingen av nye noteutgaver.

Arrangør
Institutt for musikkvitenskap og Norges musikkhøgskole


Music Hackathon på by:Larm 2015

På by:Larm 2015 arrangeres Norges aller første Music Hackathon, et konsept som årlig avholdes på flere av verdens største musikkfestivaler. Gratis og åpent for alle.

Tid og sted: 5. mars 2015–6. mars 2015, Kulturhuset, Youngstorget

På by:Larm 2015 arrangeres Norges aller første Music Hackathon, et konsept som årlig avholdes på flere av verdens største musikkfestivaler. Norge har et av de mest avanserte musikkmarkedene i verden, med høyest digitalandel – vi kan lage de smarteste og beste løsningene.

Music Hackathon på by:Larm skal være en arena for designere, programmerere, hackere, musikere og andre med én felles visjon – å konseptualisere, bygge og utvikle morgendagens selskaper innenfor musikk og teknologi.

Dette blir et av de viktigste innovasjonsarrangementene i musikknorge i 2015.

Tar du utfordringen?

De påmeldte deles inn i fire lag som hver får utdelt en case i krysningsfeltet musikk og teknologi. Sammen skal de dyrke nye ideer og fremme innovasjon og entreprenørskap. Utfordringen skal løses på 24 timer, og foregår på Kulturhuset på Youngstorget.

Test ut fremtidens musikkteknologi

Kom for å se og prøve ut fremtidens musikkteknologi! Spill musikk med dine kroppsbevegelser i musikk og bevegelseslaben, og følg med mens hackerne kjemper om å utvikle de beste musikkteknologiske løsningene.

Arrangør

MashUp Norway, NOTAM, Institutt for Musikkvitenskap og Institutt for Informatikk

Hva får du se på music hackathon?

  • Sound Picking: Sensorhanske kontrollerer musikk
  • MuMyo: Hvordan spille musikk med muskelsensorer?
  • SoundSaber / lydsabelen
  • Gullsfæren

Musikk og fortolkning

Onsdag 2. desember, Slottsbiblioteket, Nasjonalbiblioteket, Henrik Ibsens gate 110.

Arrangører: MIC og Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
 
Det 20. århundre er det første som har fortjent betegnelsen ’fortolkningens århundre’. Det er århundret der skapende musikalsk innsats i stor utstrekning har vært investert i fortolkning, og det er også århundret som for alvor har skapt en kunstmusikalsk kanon. Tradisjonen er ikke hva den var, men hva den ble. Og den ble til i det 20. århundre. Dette hevder Ståle Wikshåland i sin nye bok «Fortolkningens århundre. Essays om musikk og musikkforståelse», som i disse dager kommer ut på Spartacus forlag.
 
Hva betyr det for selve musikkforståelsen når trenden med historisk oppførelsespraksis er i ferd med å bli altovergripende? Hvordan skal musikk spilles for å gi mening? Og hvorfor blir Beethoven en musikalsk akse som det meste av annen musikk dreier seg rundt? Er musikk et språk vi kan lære? Disse og beslektede temaer tas opp i boka og danner utgangspunkt for seminaret, hvor spørsmål rundt musikk og fortolkning vil problematiseres og diskuteres av Henrik Hellstenius, Astrid Kvalbein, Arne Melberg og Dag Østerberg, i tillegg til forfatteren selv.

Program

Møteleder: Svein Bjørkås 

  • Velkommen, ved Svein Bjørkås, Instituttleder, Institutt for musikkvitenskap
  • Innledning ved Ståle Wikshåland
  • Astrid Kvalbein: ”Mellom kroppsarbeid og abstraksjon. Noe om hvordan utøvere, kritikere/akademikere og 1900-tallskomponister fortolker musikk(erfaring).”
  • Dag Østerberg: "Interpretasjon og historisitet - noen situasjonsfilosofiske bemerkninger"
  • Henrik Hellstenius: "Nyskapning som fortolkning" 
  • Arne Melberg ”Against interpretation? För eller emot tolkning i tolkningens århundrade”
  • Spørsmål og kommentarer til innleggene
  • Paneldebatt

Om bidragsyterne

Henrik Hellstenius 

Henrik Hellstenius er født 1963. Han har studert komposisjon ved Norges Musikkhøgskole og ved Conservatoire Superiéur i Paris, og er professor i komposisjon ved Norges Musikhøgskole. Hans verker spilles jevnlig på festivaler og av ensembler rundt om i Europa. Høsten 2009 blir hans opera "Opehlias: Death by water singing" produsert  på to ulike operascener i Tyskland og Polen.

Astrid Kvalbein

Astrid Kvalbein er utdannet sanger og musikkpedagog og har de siste årene arbeidet som frilans utøver, journalist og kritiker, det siste bl. a. i VG, Dagsavisen og Aftenposten. For tiden er hun doktorgradsstipendiat ved Norges musikkhøgskole med et prosjekt om komponisten, kritikeren og grunnleggeren av Ny Musikk, Pauline Hall (1890-1969).

Arne Melberg

Arne Melberg er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo siden 1987. Sammen med blant andre Ståle Wikshåland, har han vært initiativtaker til Estetisk seminar. Hans siste publikasjoner inkluderer monografier om Montaigne, Nietzsche, om reiselitteratur, om litterær selvframstilling og om prosaens estetikk.

Ståle Wikshåland

Ståle Wikshåland er professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, der han blant annet leder et internasjonalt forskningsprosjekt: 'Maktens iscenesettelse: opera, estetikk og politikk på slutten av 1700-tallet'. Han er også musikkritiker i Dagbladet.

Dag Østerberg

Dag Østerberg (f. 1938) er magister i sosiologi med støttefagene filosofi og musikkvitenskap. Dr.philos. 1974. Han var professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo 1981-1991, og professor II ved Institutt for musikkvitenskap 1993-2007. Han har utgitt en rekke bøker, bl.a. "Det moderne" (2001) og "Brahms" (2003).

2014

Record Production in the Internet Age

Den niende internasjonale Art of Record Production Conference (ARP 2014) arrangeres i år av Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Produsenter, musikere, lydteknikere og akademikere fra hele verden samles for å diskutere og presentere forskning på musikkproduksjon.

Tid og sted: 4. des. 2014–6. des. 2014, Universitetet i Oslo

Årets hovedtalere fra musikkbransjen er Tor Hermansen fra Stargate (Rihanna, Beyoncé, Katy Perry, Jay Z etc), Susan Rogers (Prince, David Byrne, Tricky, Michael Penn etc.), og Jan Erik Kongshaug (Keith Jarrett, Chick Corea, Pat Metheny, Jan Garbarek, Ornette Coleman etc.).

I tillegg kommer flere andre store produsenter og akademikere for å diskutere og presentere perspektiver på musikkproduksjon relatert til følgende temaer:

Innspillingsestetikk: Hvordan kan vi beskrive og analysere betydningen av musikkteknologi i musikkproduksjon? Hvordan varierer lydidealer og måten å bruke teknologi på over tid og mellom sjangre?

Musikalsk eierskap og forfatterskap: Hvordan skal man forholde seg til låning og deling av musikalsk materiale sett opp mot behovet for å tjene penger på musikk?

Virtuelle arkiver og nye digitale distribusjonsplattformer: Hvordan påvirker nye kanaler for distribusjon og lagring av musikk, som for eksempel strømmetjenester og sosiale medier, bruk og spredning av musikk i dagens musikkultur?

Musikkproduksjon i en transkulturell kontekst: Hva betyr sted og kultur for hvordan man produserer og lytter til musikk?

Arrangør: IMV

Kontakt

  • Anne Danielsen
  • Ragnhild Brøvig-Hanssen

2013

Norsk musikkarvs årskonferanse 27-28. november

Det er snart tid for Norsk musikkarvs årlige konferanse, i år med norsk musikkteater som tema. Denne gang finner arrangementet sted ved NTNU i Trondheim.

Tid og sted: 27. nov. 2013 12:00–28. nov. 2013 15:30, NTNU/Suhm-huset, Trondheim

I år kan konferansen by på presentasjoner av Norsk musikkarvs ferskeste doktorgradstipendiater og to vaskeekte boklanseringer, i tillegg til intimkonsert og flere foredrag om musikkteaterets rolle og utvikling i Norge og nabolandene, samt en presentasjon av spennende nye musikkarv-prosjektplaner ved NTNU.

2012

Musikkarvkonferansen 2012 - Musikken og kildene

Norsk musikkarv ønsker velkommen til årets musikkarvkonferanse, som denne gangen finner sted i Bergen og har som tema kilder og kildebruk i musikkforskningen.

Tid og sted: 29. nov. 2012 12:00–30. nov. 2012 17:00, Griegakademiet, studio B

Kildene og dokumentasjonsarbeidet står denne gangen i fokus på årskonferansen i Norsk musikkarv. For å få fram nye utgaver av eldre norsk musikk og få den spilt, må det gjøres et grundig arbeid med kildene.

Innenfor Musikkarvprosjektet står flere edisjonsprosjekter i startgropa og skal ta fatt på kildearbeidet. Også andre deler av musikkarvmiljøet ønsker innsikt i og kunnskaper om dokumentasjonsarbeidet. Musikkarvkonferansen knytter an til en nyere, generell forskningsinteresse for kildene og materialiteten i humanistiske fag, og vil invitere foredragsholdere som kan ta opp historiske og teoretiske perspektiver på kildebaserte studier.

Vi benytter anledningen under Musikkarvkonferansen 2012 til å samle Dokumentasjonsnettverket for Norsk musikkarv, et løst sammensatt, nasjonalt nettverk av institusjoner som sitter på samlinger av noter og annen musikkdokumentasjon. Nettverket omfatter biblioteker, samlinger, orkestre og andre organisasjoner. Det vil bli satt av tid på konferansen til presentasjoner fra deltakerne i nettverket,

Torsdag 29. november

  • Velkommen til konferansen, ved Ståle Wikshåland
  • Anne Ørbæk Jensen, Det Kongelige Bibliotek, København : Den digitale udfordring –indsamling, bevaring og formidling af musik på Det Kongelige Bibliotek i København
  • Jorid Nordal Baumann, Nasjonalbiblioteket: Kilder i Nasjonalbiblioteket: musikkmanuskripter og annet dokumentasjonsmateriale i musikksamlingen
  • Tone Modalsli, Nasjonalbiblioteket: Kilder i Nasjonalbiblioteket: brev og annet dokumentasjonsmateriale i håndskriftsamlingen og den teaterhistoriske samlingen
  • Espen Smith Ore, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Oslo: Elektroniske utgaver – koding, tekstsøk og databaser, med eksempler fra bl.a. Henrik Ibsens Skrifter og Norsk Trolldomsarkiv
  • Axel Teich Geertinger, Dansk Center for Musikudgivelse, København: Kilde- og værkdokumentation med MerMEId
  • Tore Simonsen, Norges Musikkhøgskole: MEI og Norsk Musikkarv — en statusrapport
  • Harald Bjørkøy, Griegakademiet – Institutt for musikk, Bergen og Kirstine Folmann, Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora, Bergen: Norsk digitalt musikkarkiv – utviklig av nasjonal forskningsinfrastruktur i musikk
  • Musikk fra norsk musikkarv, Gunnar Sævigs sal Kaféscene. Musikere i Griegakademiets forskningsgruppe for norsk musikk presenterer verker av Tveitt, Hagerup Bull, Grieg, Valen m.fl. Alle komponister er aktuelle i det store prosjektet Norsk musikkarv. I anledning Ibsen-seminaret får vi også sanger med tekster av Ibsen. 

Fredag 30. november

  • Ståle Wikshåland, Institutt for musikkvitenskap, Oslo: Norsk musikkarv
  • Gunnar Ternhag, Institutionen för musik- och teatervitenskap, Stockholm: Levande Musikarv
  • Timo Virtanen, Nationalbiblioteket, Helsinki: On the Sources of Jean Sibelius's Complete Works
  • Bjarte Engeset, Institutt for musikkvitenskap, Oslo: Analyse av notasjonsstil som metode i musikkedisjon – eksemplet Svendsen
  • Morten Christophersen og Thomas Erma Møller, Institutt for musikkvitenskap, Oslo: Skisser som kilder i musikkedisjon – eksemplene Svendsen og Valen
  • Dokumentasjonsnettverket for norsk musikkarv, presentasjoner
  • Erling Sandmo, Institutt for arkeologi, konservering og historie, Oslo: Hva er kontekst? Historiske perspektiver på partituret og dets omgivelser
  • Ståle Dingstad, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Oslo: Ibsens svigermor – én fotnote, to brevutgaver og tre kilder til ettertanke
  • Jørgen Langdalen, Nasjonalbiblioteket, Oslo: Kildenes status i digital musikkedisjon Musikkarvkonferansen arrangeres av Norsk musikkarv.

Ansvarlig for årets konferanse er Griegakademiet, Institutt for musikkvitenskap ved UiO og Nasjonalbiblioteket. Konferansen inngår også i programmet for Holbergdagene 2012. 

Arrangør: Norsk musikkarv

2011

Musikkarvkonferansen 2011: Noter til norsk gullalder

Musikkarvprosjektet inviterer til årskonferanse 1. –2. desember.

Konferansen holdes i Nasjonalbibliotekets auditorium, Henrik Ibsens gate 110, Oslo.

Det er fri adgang, og alle er velkomne!

Tid og sted: 1. des. 2011 10:00–2. des. 2011 16:00, Nasjonalbibliotekets auditorium

Konferansen tar utgangspunkt i markering av hundreårsdagen for Johan Svendsens død i 1911 og benytter denne anledningen til å kaste et nytt blikk på den norske gullaldermusikken.

Første del av seminaret har et kulturhistorisk og tverrfaglig perspektiv. Siktemålet er å kaste nytt lys over musikkens rolle i den norske kulturoffentligheten på 1800-tallet, med Svendsen som innfallport og gjennomgangsfigur. Bidragsytere til seminaret er historikere, sosiologer og litteraturvitere, i tillegg til musikkhistorikere. 

Annen del av seminaret går tettere på musikken og reiser musikkfilologiske problemstillinger, især edisjonsspørsmål, knyttet til gullaldermusikken, med spesielt fokus på Johan Svendsens musikk. Også her er perspektivet tverrfaglig ved at edisjon av gullaldermusikken betraktes i forhold til litterær edisjon fra samme periode. Bidragsyterne er musikkforskere og utøvere, samt representanter for litterære edisjonsprosjekter. 
 
Innledere er Hans Fredrik Dahl, Ingrid Loe Dalaker, Morten Christophersen, Bjarte Engeset, Asbjørn Eriksen, Narve Fulsås, Camilla Hambro, Hans Hauge, Peter Hauge, Harald Herresthal, Audun Sannes Jonassen, Anne Jorunn Kydland, Jørgen Langdalen, Øyvind Norheim, Erling Sandmo og Hilde Sveen.
 
Musikalske innslag ved Hilde Sveen og Signe Bakke.

2010

Invitasjon til konferanse: "Der tekst og musikk møter teater" - gratis for studenter og ansatte ved IMV

Tid og sted: 13. sep. 2010 11:00, Dramatikkens hus
Ultimafestivalen arrangerer i samarbeid med Dramatikkens hus og Den Nye Opera konferansen: "Der tekst og musikk møter teater" mandag 13.09. kl 11-16. Vi ønsker å invitere studenter og ansatte ved IMV til å delta gratis på denne konferansen!

Aktører innenfor musikk- og scenekunstfeltet møtes til debatt på Dramatikkens Hus. Hva kjennetegner dagens dramaer? Hva slags opera og musikkteater er interessant og relevant for nåtiden?

Arrangør
Ultimafestivalen


Musikkteknologidagene ved Norges musikkhøgskole

Møtested for musikkteknologiinteresserte i Norge

Tid og sted: 16. sep. 2010 10:00–17. sep. 2010, Norges musikkhøgskole
Siden 2005 har musikkteknologidagene vært et møtested for representanter for undervisningsinstitusjoner, produksjonsmiljøer, kunstnere, forskere, studenter og andre interesserte som på ulike måter arbeider med musikkteknologi i Norge.

I løpet av perioden har aktiviteten i feltet økt betraktelig, og det har oppstått nye samarbeid mellom ulike aktører i feltet. Samtidig er behovet for informasjon og kommunikasjon aktørene i mellom større enn noen gang og det vår intensjon at Musikkteknologidagene kan bidra til å etablere fruktbare kontakter og nettverk i det videre arbeidet med å videreutvikle fagfeltet.

Arrangør
Norges musikkhøgskole


Musikk og helse i hverdagen

Senter for musikk og helse ved Norges musikkhøgskole i samarbeid med Institutt for musikkvitenskap, UiO arranger internasjonal konferanse 7.-8. desember.

Tirsdag 7. desember vil Raymond MacDonald fra Glasgow Caledonian University – hvor han er professor i musikkpsykologi og improvisasjon - forelese om “Music and Pain”. Les mer om Raymond MacDonald.

Onsdag 8. desember foreleser professor Lars Lilliestam fra Göteborg universitet om sitt forskningsprosjekt “Musikk i hverdagen”. Les mer om Lars Lilliestam.

Fra Aalborg universitet vil stipendiat Bolette Daniels Beck legge fram fra sitt forskningsprosjekt om musikk og stresshåndtering - som tar for seg reseptiv musikkterapi (BMGIM) i arbeidet med arbeidsrelatert kronisk stress.

Fire av stipendiatene knyttet til Senter for musikk og helse ved Norges musikkhøgskole vil også legge fram sine prosjekter og få kommentarer fra de inviterte forskerne.

Marie Skånland legger fram fra sitt prosjekt om bruk av iPod relatert til helseatferd. Hege Bjørnestøl Beckmann vil legge fram fra sitt prosjekt hvor hun intervjuer ungdommer om bruk av musikk til å regulere sin helse. Lisa Bonnar vil introdusere sitt nye forskningsprosjekt om bruk av voggesanger og Dag Jansson vil presentere fra sin forskning om musikalsk lederskap i kor.

Sentralt i symposiet vil stå diskusjoner om forholdet mellom musikk og helse og hvordan vi kan identifisere noen “genererende mekanismer” knyttet til musikkbruk. Fra Senter for musikk og helse deltar også Lars Ole Bonde, Gro Trondalen, Karette Stensæth og Even Ruud.

Symposiet er åpent for alle interesserte og vil finne sted i Salen i ZEB-bygningen på Universitetet i Oslo (Institutt for musikkvitenskap) de to dagene fra 9 - 17. Fullstendig program får du tilsendt ved å ta kontakt med Even Ruud (even.ruud@imv.uio.no)

Arrangør
Senter for musikk og helse, Norges musikkhøgskole og Institutt for musikkvitenskap, UiO


Musikk, likestilling og rekruttering. Utdanningsinstitusjonenes ansvar og utfordringer

Tid og sted: 1. des. 2010 10:00–16:00, Grand hotell, Oslo

Det fins en rekke systematiske og godt dokumenterte skjevheter i kjønnsarbeidsdelingen i musikkfeltet. Forskjellene mellom kvinner og menn kommer til syne gjennom instrumentvalg, gjennom sjangerpreferanser, gjennom valg av utdanningsløp i høyere musikkutdanning, gjennom yrkesvalg og posisjoner i yrkeslivet osv.

Mye tyder på at en viktig del av grunnlaget for den rådende kjønnsarbeidsdelingen skapes allerede ved rekruttering til den tidlige musikkopplæringen. Det er med dette som bakgrunn av stor interesse å komme til større klarhet i hva som er ansvar og utfordringer for utdanningsinstitusjonene når det gjelder kjønn og likestilling.

Vi ønsker å bringe sammen aktører fra alle nivåer i musikkutdanningen og musikkfeltet – fra grunnopplæring i kulturskolen til doktorgradsstudier – for å kaste lys over temaet.

Program

  • Hebe Gunnes (NIFU STEP): Forskere/undervisningspersonale innenfor musikk og musikkvitenskap - kjennetegn og endringer over tid
  • Jorunn Spord Borgen (NIFU STEP): Hvem rekrutteres til høyere musikkutdanning og hva slags jobber får de etterpå?
  • Paneldebatt: Utdanningsinstitusjonenes rolle og perspektiver på rekruttering og likestilling. Paneldeltakere er Erling Aksdal (Institutt for musikk, NTNU) Anne-Kari Danielsen (Musikk, dans og drama, Lillestrøm videregående skole) Olav Kjøk (Oslo musikk- og kulturskole) Audun Molde (Populærmusikk-utdanningen, NISS og Kultur og ledelse,BI), Kjetil Solvik (Norges musikkhøgskole)
  • Paneldebatt: ”Portvokterne” i arbeidslivet. Paneldeltakere er Anne Lorentzen (Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, Universitetet i Oslo), Heidi Stavrum (Telemarksforskning, Høgskolen i Telemark), Tellef Kvifte (Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo), Erlend Mogård Larsen (by:Larm), Roger Olstad (Oslo Filharmoniske Orkester) 

Internasjonal a-ha-konferanse og utstilling i Oslo

Tid og sted: 20. okt. 2010, Nasjonalbiblioteket

Nasjonalbiblioteket og MIC Norsk musikkinformasjon arrangerer en internasjonal konferanse om a-ha 20. oktober.

Samme dag åpner utstillingen "Hunting High and Low: a-ha gjennom 25 år". Konferansen har fått tittelen "Living a Boy's Adventure Tale: musical interactions in the decades of postmodernism". Stan Hawkins er invitert til å holde innlegg og tittelen er "Third Time Very Lucky!: ‘Take on Me’ made the video star". Les mer om seminaret og få info om påmelding på www.mic.no

Arrangør
Nasjonalbiblioteket og MIC Norsk musikkinformasjon

Publisert 2. feb. 2022 15:28 - Sist endret 24. mars 2023 08:52