Om prosjektet
De to viktigste målene er å få samlet og systematisert så mye kilder som mulig til operaen og operalivets historie, og å skrive Norges opera- og balletthistorie, en praktbok med tekst, bilder, lyd på CD, og opptak på DVD.
Bakgrunn
Det har manglet en bred norsk operahistorie . Det som fantes var enkelte samlinger personlige minner, et par biografier og Ingeborg Kindems hovedoppgave fra 1941, og i 2008 utkom Maud Hurums operabok. Arbeidet med Norges musikkhistorie viste at det riktignok finnes materiale og kunnskaper i et visst omfang. Men det måtte en god del kildestudier til og også innsamling av muntlige kilder. Situasjonen er ikke ulik innen ballettområdet. Til dette arbeidet hadde vi god støtte fra Den norsk opera og ballett (DNO&B) og andre institusjoner som har fokus på musikkdramatikk både på utøvende og administrativt plan.
En ny diskusjon om norsk opera
En estetisk diskusjon om opera har knapt vært ført i offentlighet. Slik blir norsk operahistorie, og herunder balletthistorie, en historie som ikke lar seg fortelle med klare linjer eller ut fra et overordnet perspektiv. Denne innsikten har vi tatt inn over oss. Bredden i de metodiske, historiografiske og teoretiske perspektiver som blir lagt til grunn er meget stor. Prosjektet har derfor som utgangspunkt å etablere en operahistorie som ikke sammenfaller med en kronologisk fremstilling av nasjonale operakomponister eller oppføringer av norsk musikkdramatikk ved en nasjonal scene. En norsk operahistorie må derfor kunne innbefatte musikklivsundersøkelser, en resepsjonshistorie, en kulturpolitisk historie, en interpretasjonsanalytisk innfallsvinkel og en genreanalyse foruten de mer tradisjonelle musikkhistoriske innfallsvinkler.
Fraværet av et enkelt fortellerperspektiv har åpnet opp for en rikere refleksjon rundt musikkdramatisk forskningsmetode. Gjennom interne diskusjoner, prosjektets månedlige åpne "operaforum", undervisning, publisering av artikler, samarbeid med andre institusjoner, har prosjektet i samarbeid med DNO&B allerede vært med på å drøfte opera som en historisk, estetisk, håndverksmessig og genremessig utfordring. Denne refleksjonen håper vi skal utgjøre en konstruktiv kraft tilbake inn i musikklivet, samt stimulere til flere forskningsarbeider innen feltet.
Et annet viktig siktemål for prosjektet var å sette ballettforskningen inn i en bredere sammenheng. Vi ønsket å bidra til at forskning rundt ballett blir etablert som et eget fagområde nasjonalt.