English version of this page

Prisons of Note: Musikkbruk i fengsler

Kartlegging av musikk og nyanser i straffeeksepsjonalisme i tre perifere land.

Illustrasjonen viser et note-tegn, piggtråd og den geografiske omkretsen til Irland, Island og Norge.

Illustrasjon: Áine Mangaoang.

Om prosjektet

Musikk er en integrert og essensiell del av menneskers liv, både i gode tider og i tider med krise og isolasjon. Prosjektet PRISONS OF NOTE undersøker opplevelsene av, omstendighetene rundt og tilnærminger til musikk og fengsling i livet til personer som sitter i varetekt, fengselspersonale og interessenter. 

Begrepet straffeeksepsjonalisme står sentralt i prosjektet og blir ofte brukt til å beskrive den norske kriminalomsorgen. Det viser til et fengselssystem med lave straffer, få innsatte og humane soningsforhold. Se denne artikkelen for mer om straffeeksepsjonalisme.

Prosjektet ser på forholdet mellom musikk i fengsel (inkludert musikkutdanning, musikkterapi, musikkproduksjon og lytteinitiativer) og de sosiokulturelle, politiske, etiske og estetiske implikasjonene denne kreative praksisen har fra ulike perspektiver.

Prosjektet tar i bruk en internasjonal, komparativ tilnærming forankret i empirisk forskning for å kartlegge nyanser og asymmetrier i straffeeksepsjonalisme fra mindre, perifere jurisdiksjoner i det globale Vesten. Målet er å utforske hvordan musikk brukes – og er til nytte – i fengsler.

Mål

PRISONS OF NOTE bygger på nyere musikkvitenskap og komparativ pønologiforskning. Det bygger på modeller om fengselsetnografi, sosiologi og etnomusikologi, og blir ledet av en musikolog, samt et mangfoldig forskerteam av kriminologer og  sosiologer. Prosjektet sammenligner opplevelser av fengselsmusikk i mindre jurisdiksjoner for straffeeksepsjonalisme - som i stor grad har blitt oversett i komparativ kriminologisk og musikologisk diskurs til fordel for en angloamerikansk tilbøyelighet. 

Samtidig som vi håndterer økende fengslingsrater over hele verden, samler dette prosjektet kvalitative data fra casestudier i Norge, Island og Irland for å bidra til innovativ, tverrfaglig kunnskap om hvordan musikk brukes i fengsler fra et perifert perspektiv.

På denne måten endrer PRISONS OF NOTE hvordan vi studerer musikk og fengsler, fra isolerte situasjonsstudier om enkeltnasjoner, til sammenkoblede, transkulturelle opplevelser som strekker seg utover nasjonale grenser, og som gir stemme til opplevelser av straffeeksepsjonalisme og "prisons of note".

Finansiering

Norges forskningsråd, FRIHUMSAM, Unge forskertalenter. Nr. 315759

Samarbeid

Varighet

09.05.2022 - 08.01.2026.

Publisert 23. juni 2022 12:20 - Sist endret 26. juni 2024 15:35

Kontakt

Prosjektleder: 

Áine Ryan Mangaoang 

Postdoctoral Research Fellow

Lucy Cathcart Frödén 

Research Assistant 

Noah Krogsholm

The illustration shows a note, barbed wire and the geographical perimeter of Ireland, Iceland and Norway.

Illustration: Áine Mangaoang

About the project

Music is an integral and vital part of human life in times of joy and triumph, as well as in times of crisis and isolation. PRISONS OF NOTE will investigate the experiences of, circumstances surrounding, and approaches to music and imprisonment in the lives of prisoners, staff, and stakeholders. 

The project will examine the relationship between prison music – including music education, music therapy, music-making and listening initiatives – and the sociocultural, political, ethical and aesthetic implications of this creative practice from multiple perspectives. Using an international, comparative approach grounded in empirical research, the project maps the nuances and asymmetries in penal exceptionalism from smaller, peripheral jurisdictions within the global West, to untangle the ways music is used –and is useful– in prison.

PRISONS OF NOTE builds on recent scholarship from musicology and comparative penology, drawing from models of prison ethnography, sociology and ethnomusicology, led by a musicologist PI and a diverse research team of criminologists & sociologists. This significant, ambitious project compares prison music experiences in smaller jurisdictions of penal exceptionalism – places that have been largely overlooked in comparative criminological and musicological discourse in favour of an Anglo-American bias.

As we tackle rising incarceration rates around the world, this project is unique in that it collects qualitative data from prison case studies in Norway, Iceland and the Republic of Ireland in order to contribute new, interdisciplinary knowledge on how music is used and is useful in prisons from a peripheral perspective. Thus PRISONS OF NOTE will change how we study music and imprisonment, from isolated, single-nation case studies to connected, transcultural experiences that transcend national borders, that gives a special voice to experiences of penal exceptionalism and prisons of note.

The project addresses the central questions:

  • What is the relationship between music and imprisonment in cultures of penal exceptionalism?
  • What are the aesthetic, sociocultural, and political implications of music and imprisonment?

Objectives

The project objectives are:

  1. to deliver new knowledge on the experience of prison music from a peripheral perspective;
  2. to strengthen understanding on how the cultural conditions of music in prison affect those imprisoned, as well as prison officers, music facilitators and wider society;
  3. to unpack how music activities foster unique pathways to citizenship for prisoners who’s fundamental status means certain rights have been denied.

Financing

Research Council of Norway, FRIHUMSAM, Unge forskertalenter. Nr. 315759

Cooperation

Duration

09.05.2022 to 08.05.2025.

Selected publications

Cathcart Frödén, Lucy, Kate Herrity, & Áine Mangaoang (eds.) Sound & Detention: Towards critical listening, sonic citizenship, & social justice. [In progress; contracted with Bloomsbury] 

Cathcart Frödén, Lucy and Áine Mangaoang, “Sounding Citizenship in the Carceral State: On voice, hip hop and power in prison.” In The Routledge Companion to Voice and Identity, Naomi André, Freya Jarman, and Amy Skjerseth (eds.), Routledge [Under review] 

Mangaoang, Áine. “Walls.” Allegra Lab. Special Issue on Sensory Media Anthropology. Grønlykke Mollerup, Nina, Kytö, Meri, & Niamh Ní Bhroin (eds.) [Under review] 

Cathcart Fróden, Lucy (2023) ’Be Like Water’: Participatory Arts, Prefigurative Social Movements and Democratic Renewal. In Adrian Bua & Sonia Bussu (Eds.) Reclaiming Participatory Governance, Routledge. 

Cathcart Fróden, Lucy (2023) Conviviality and ContaminationPARSE Journal, Issue 16 (2023) [Open Access]

Mangaoang, Áine (2021). “A reward rather than a right”: Facilitators’ perspectives on the place of music in Norwegian prison exceptionalism. Musicae Scientiae, Vol. 25(3) 274–289. [Open Access]

Mangaoang, Áine (2023). (Be)Longing: Irish Musicking and Place-Making in Oslo, Norway. In Pardue, Derek; Kenny, Ailbhe & Young, Katie (Eds.), Sonic Signatures: Music, Migration and the City at Night. Intellect [Open Access]

Media

Cathcart Frödén, Lucy and Áine Mangaoang (2023) Songs from the Inside IMV Radio / Radio Nova  [Radio/Podcast]

Pileberg, Silje (2022) Musikk knyt innsette i norske fengsel til verda utanfor. Universitetet i Oslo Det humanistiske fakultet: Aktuelle forskningssaker. 

Pileberg, Silje (2022) Music connects inmates in Norwegian prisons to the outside world. University of Oslo Faculty of Humanities: Research news. 

 

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere