Yngvar Kjus

Professor
Bilde av Yngvar Kjus
English version of this page
Mobiltelefon +47-92084733
Rom 309
Brukernavn
Besøksadresse ZEB-bygningen Sem Sælands vei 2 A

Yngvar Kjus er professor innen musikk og medier.

Kjus leder forskningsprosjektet The platformization of music production: Developer and  user perspectives on transformations in music production technology (PLATFORM), som er finansiert via FRIPRO-programmet til Norges forskningsråd fra 2021 til 2025. Han ledet forskningsprosjektet Music on demand: Økonomi og opphavsrett i en digitalisert kultursektor (MUSEC), som var finansiert gjennom KULMEDIA-programmet til Norges forskningsråd fra 2018 til 2021. 

Siste bokprosjekt: Live and Recorded: Music Experience in the Digital Millennium.

Faglige interesser

  • populærmusikk
  • musikkmedier
  • musikkproduksjon
  • musikkbransje
  • mediert opplevelse
  • teknologi
  • kulturpolitikk
  • opphavsrett

Bakgrunn

Jeg har over lengre tid interessert meg for forholdet mellom musikk og medier, med tanke på både skapelse og formidling av musikk. Jeg var postdoktor i forskningsprosjektet Sky & Scene som undersøkte utviklingstrekk i live og mediert musikk i samtidens musikkultur. PhD-arbeidet handlet om flermedial medieproduksjon. Øvrig arbeidserfaring: Seniorrådgiver i Kulturrådets FOU-avdeling, rådgiver i Medietilsynet og medieanalytiker i NRK.  

Undervisning

  • MUS2531/4531 Musikk og medier
  • MUS2325 Musikklivet og musikkbransjen
  • MUS2500/4500 Music and copyright
  • MEVIT1110 Audiovisual aesthetics
  • ARB1402 Kultur- og kunnskapsbransjer
  • EXFAC03-MVIT Kommunikasjon og mediering
  • Veiledning (BA-, MA-, og PhD-nivå)
  • PhD-kurs (om akademiske formater og sjangerforståelse)

Utmerkelser

Article of the Year i European Journal of Communication

Emneord: Populærmusikk, Musikkmedier, Musikkbransje, Mediert opplevelse, Teknologi, Kulturpolitikk

Publikasjoner

  • Spilker, Hendrik Storstein; Kjus, Yngvar & Kiberg, Håvard (2022). Strømmekonserter - mer enn nødløsninger? I Eliassen, Knut Ove; Ogundipe, Anne & Prytz, Øyvind (Red.), Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder . Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-4350-1. s. 423–460. doi: 10.55669/oa140512. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar; Spilker, Hendrik Storstein & Kiberg, Håvard (2022). Liveness online in deadly times: How artists explored the expressive potential of live-streamed concerts at the face of COVID-19 in Norway. First Monday. ISSN 1396-0466. 27(6). doi: 10.5210/fm.v27i6.12398. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar & Jacobsen, Roy Aulie (2022). Will the EU’s directive on copyright in the digital market change the power balance of the music industry? Views from Norway. . Nordisk kulturpolitisk tidsskrift. ISSN 1403-3216. 25(1), s. 28–42. doi: 10.18261/nkt.25.1.3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar (2021). Twists and turns in the 360 deal: Spinning the risks and rewards of artist–label relations in the streaming era. European Journal of Cultural Studies. ISSN 1367-5494. 25(2), s. 463–478. doi: 10.1177/13675494211044731.
  • Kjus, Yngvar (2021). License to stream? A study of how rights-holders have responded to music streaming services in Norway. International Journal of Cultural Policy. ISSN 1028-6632. 28(1), s. 61–73. doi: 10.1080/10286632.2021.1908276.
  • Kjus, Yngvar (2019). The Use of Copyright in Digital Times: A Study of How Artists Exercise Their Rights in Norway. Popular music and society. ISSN 0300-7766. doi: 10.1080/03007766.2019.1698206. Fulltekst i vitenarkiv
  • Danielsen, Anne; Kjus, Yngvar & Kraugerud, Emil (2018). Gendered patterns in music mediation: a study of male and female performers at the Øya festival using multiple data sources. Poetics. ISSN 0304-422X. doi: 10.1016/j.poetic.2018.09.002. Fulltekst i vitenarkiv
  • Danielsen, Anne & Kjus, Yngvar (2017). The Mediated Festival: Live Music as Trigger of Music Streaming and Social Media Engagement. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies. ISSN 1354-8565. 25(4), s. 714–734. doi: 10.1177/1354856517721808. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar (2017). Harmonious or out of Tune: Cooperation between the Television Industry and the Music Business in Talent Contests of the 2000s. Media, Culture and Society. ISSN 0163-4437. 39(7), s. 1011–1026. doi: 10.1177/0163443716686671.
  • Kjus, Yngvar (2016). Musical Exploration via Streaming Services: The Norwegian Experience. Popular Communication - The International Journal of Media and Culture. ISSN 1540-5702. 14(3), s. 127–136. doi: 10.1080/15405702.2016.1193183. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar & Danielsen, Anne (2016). Live Mediation. Performing Concerts Using Studio Technology. Popular Music. ISSN 0261-1430. 35(3), s. 320–337. doi: 10.1017/S0261143016000568. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar (2016). Reclaiming the Music: The Power of Local and Physical Music Distribution in the Age of Global Online Services. New Media & Society. ISSN 1461-4448. 18(9), s. 2116–2132. doi: 10.1177/1461444815580414. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar & Danielsen, Anne (2014). Live Islands in the Seas of Recordings: The Music Experience of Visitors at the Øya Festival. Popular music and society. ISSN 0300-7766. 38(5), s. 660–679. doi: 10.1080/03007766.2014.929322. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar (2011). Folk ser mer på nett-tv. Hvorfor burde vi bry oss? Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 2011(1), s. 68–73.
  • Kjus, Yngvar (2011). New Industry Dynamics: Lessons from Reality TV in Norway. I Kraidy, Marwan M. & Sender, Katherine (Red.), The Politics of Reality Televison: Global Perspectives. Routledge. ISSN 9780415588256. s. 161–176.
  • Sundet, Vilde Schanke & Kjus, Yngvar (2010). Medienes selvopptatthet. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 17(1), s. 77–83.
  • Kjus, Yngvar (2009). Impact of prestige programs on production practices : the case of crossmedia and audience participation in public service organizations. Journal of Media Practice. ISSN 1468-2753. 10(2&3), s. 167–184.
  • Kjus, Yngvar (2009). Everyone needs idols : realitiy television and transformations in media structure, production and output. European Journal of Communication. ISSN 0267-3231. 24(3), s. 287–304. doi: 10.1177/0267323109336758.
  • Kjus, Yngvar (2009). Idolizing and Monetizing the Public: The Production of Celebrities and Fans, Representatives and Citizens in Reality TV. International Journal of Communication. ISSN 1932-8036. s. 277–300.
  • Kjus, Yngvar (2009). Collaborative Reproduction of Attraction and Performance: The Case of the Reality Show Idols. I Moran, A (Red.), TV Formats Worldwide: Localizing Global Programs. Intellect Ltd.. ISSN 1841503061. s. 113–128.
  • Kjus, Yngvar (2008). Kampen om oppmerksomheten, Fjernsyn i digitale omgivelser : kringkastingens møte med nye medier. IJ-forlaget. s. 67–86.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kjus, Yngvar (2018). Live and Recorded: Music Experience in the Digital Millennium. Palgrave Macmillan. ISBN 978-3-319-70367-1. 184 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kjus, Yngvar (2024). Panelsamtale under lanseringen av boken "Parody in the age of remix" .
  • Kjus, Yngvar (2024). Endelig rettferdig? Norsk musikkbransjes forventninger til EUs direktiv om opphavsrett i digitale markeder. .
  • Kjus, Yngvar (2023). The rise of music production platforms.
  • Kjus, Yngvar (2023). Working on the (value) chain: A study of how technology companies intervene in music production in the online era.
  • Kjus, Yngvar; Kraugerud, Emil & Skjerdal, Øyvind (2023). Frokostseminar på Popsenteret om musikk, kreativitet og teknologi .
  • Kjus, Yngvar (2022). Is music production undergoing platformization? If so, how, and with what effects?
  • Kjus, Yngvar; Brøvig, Ragnhild & Wang, Solveig Margrethe (2022). Encountering new technology: A study of how female creators explore DAWs.
  • Kjus, Yngvar; Brøvig-Hanssen, Ragnhild & Wang, Solveig Margrethe (2022). Getting onto the platforms of music production: How women negotiate the creative opportunities of digital audio workstations.
  • Kjus, Yngvar (2021). Collective musicking on DAW platforms?
  • Kjus, Yngvar (2021). Transformations in the creative roles and modes of music production.
  • Kjus, Yngvar & Brøvig-Hanssen, Ragnhild (2021). Møter med teknologi: Kvinnelige skaperes utforsking av DAWs.
  • Kjus, Yngvar (2021). Comparing the platforms of cultural production: Music, film, game.
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2021). Liveness in deadly times: How artists in Norway explored the expressive potential of live-streamed concerts at the face of Covid-19 .
  • Kjus, Yngvar (2021). Har internett gjort det vanskeligere å lykkes i musikkbransjen? [Radio]. NRK P2 - Studio 2.
  • Kjus, Yngvar; Hagen, Anja Nylund; Torvund, Olav & Maasø, Arnt (2021). Musikk, opphavsrett og internett.
  • Kjus, Yngvar (2021). Strømming gjør det vanskeligere å lykkes i musikkbransjen enn noensinne. [Internett]. www.hf.uio.no/imv/forskning/aktuelt.
  • Spilker, Hendrik Storstein; Kjus, Yngvar & Kiberg, Håvard (2020). Nødløsninger med langtidsvirkninger? Artisters og konsertarrangørers erfaringer med strømmekonserter.
  • Kjus, Yngvar (2020). The record contract in flux: Developments in the agreements of artist and label in the time of music streaming.
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2020). Redaktører for spesialnummer om musikk og medier. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 27(3). doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2020-03-01.
  • Spilker, Hendrik Storstein; Kjus, Yngvar & Kiberg, Håvard (2020). Nødløsninger med langtidsvirkninger? Artisters og konsertarrangørers erfaringer med direktestrømmete "koronakonserter".
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2020). Lyden av digitalisering: Preludium om musikk og medier. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 27(3), s. 1–10.
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2020). Music on (and in) demand: Negotiating and competing in streaming.
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2020). Introduksjon til seminar om musikk og medier i den digitale tiden.
  • Kjus, Yngvar (2020). Vil ha opphavsretten ut av lukkede rom. [Fagblad]. Ballade.no.
  • Kjus, Yngvar; Brøvig-Hanssen, Ragnhild; Askerøi, Eirik; Hartung, Mike; Wergeland Juell, Magnus & Karoliussen, Sara (2019). Musikkprodusentens rolle.
  • Kjus, Yngvar & Brøvig-Hanssen, Ragnhild (2019). Med opphavsrett på studieplanen. [Fagblad]. Ballade.no.
  • Kjus, Yngvar (2019). Is streaming streamlining copyright in music? .
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2019). Musikkbransjen i strømmetiden.
  • Kjus, Yngvar (2018). Negotiating streaming rights: A study of the contracts and negotiations underlying the music streaming economy .
  • Kjus, Yngvar (2018). The use of copyright in digital times: A study of how singer-songwriters exercise their rights in evolving music markets.
  • Kjus, Yngvar (2018). Musical negotiations: How singer-songwriters relate to economy and copyright in digital times.
  • Kjus, Yngvar (2018). Kontemporære medier og fremveksten av nye musikalske sjangere.
  • Kjus, Yngvar (2018). Boklansering: Live and Recorded: Music Experience in the Digital Millennium.
  • Kjus, Yngvar (2018). Music on demand: Economy and copyright in a digitised cultural sector.
  • Kjus, Yngvar (2018). How to make money in music in the digital age?
  • Kjus, Yngvar (2017). Dur eller moll for norsk musikk? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Kjus, Yngvar (2017). Producing consumption: Facilitating musical immersion across online and offline media.
  • Kjus, Yngvar (2017). Music experience in the digital millennium.
  • Kjus, Yngvar (2017). Music Experience in the Intersection of Concerts and Archives.
  • Kjus, Yngvar (2017). Instituttleiar Arne H. Krumsvik i samtalar om media og samfunn: Yngvar Kjus om Idol, X Factor, The Voice og The Stream. [Internett]. https://krumsvik.podbean.com/e/yngvar-kjus-om-idol-x-factor-.
  • Kjus, Yngvar (2017). Paneldebatt: Brave New World – med SoMe som våpen.
  • Kjus, Yngvar (2016). Strømming = markedsføring eller inntekter? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Kjus, Yngvar (2016). Live and Recorded. Creations of Stage and Studio.
  • Øgrim, Tellef & Kjus, Yngvar (2016). Musikkmaskinene kvesser sine algoritmer. [Fagblad]. Ballade.no.
  • Danielsen, Anne; Maasø, Arnt; Hagen, Anja Nylund & Kjus, Yngvar (2016). Clouds & Concerts summarised.
  • Kjus, Yngvar (2016). Live and Recorded: Music Experience in the Digital Environment.
  • Kjus, Yngvar (2016). Hvordan spille konsert i laptopens tidsalder? Musikkmagasinet Ballade. ISSN 0805-5041.
  • Kjus, Yngvar (2016). Festivalopplevelser i den digitale tiden - nye muligheter for musikkformidlere?
  • Kjus, Yngvar (2015). Konsertopplevelser i digitale omgivelser.
  • Kjus, Yngvar (2014). Who needs a middleman? Transformations in local music distribution in the age of global online services.
  • Kjus, Yngvar (2014). Festivaler i en strømmeverden. Ballade. ISSN 0332-5148.
  • Kjus, Yngvar (2014). Sky og scene: Endringer i musikkformidlingen.
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2013). Playlists as phenomenon and analysis of editorial playlists, Playlists use as strategic personalization.
  • Kjus, Yngvar (2013). The Use of Editorial Playlists: The WiMP Case.
  • Kjus, Yngvar (2013). Kulturpolitikkens nytale. Prosa - tidsskrift for skribenter. ISSN 0805-276X.
  • Kjus, Yngvar (2013). Festival! Mellom rølp, kultur og næring. Studia Musicologica Norvegica. ISSN 0332-5024. 39, s. 145–148.
  • Kjus, Yngvar (2013). Strukturendringer i musikkindustrien: Å navigere i digitale omgivelser.
  • Kjus, Yngvar (2013). Hva er musikkens verdi? Masterbloggen.
  • Kjus, Yngvar (2012). Robotmusikk og følelser. [Radio]. https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/nyheter/20.
  • Kjus, Yngvar (2012). Konsertopplevelser i den digitale alderen.
  • Kjus, Yngvar (2008). Historisk humorist. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Kjus, Yngvar (2009). Event media: television production crossing media boundaries. Unipub forlag. ISSN 0806-3222.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 4. feb. 2016 08:42 - Sist endret 1. des. 2023 11:39

Prosjekter