English version of this page

Ny bok i samlingen - og stipend fra NORAM!

David Grimms Ibsen in Chicago (2018) tar for seg hvordan norskamerikanere forhandlet sin identitet gjennom Ibsen i 1882. En av våre masterstudenter har fått stipend for å forske på dette fascinerende stykket.

Kayla Amity Hanson. Foto: privat

Du har kanskje hørt før at Henrik Ibsens Gengangere hadde verdenspremiere på Aurora Turner Hall i Chicago i mai 1882, takket være innsatsen til en gruppe skandinaviske immigranter til USA. Det du kanskje ikke har hørt om, er David Grimms stykke Ibsen in Chicago, som hadde premiere i Seattle i 2018. Stykket forestiller seg hvordan denne gruppen immigranter tematiserte sin skandinaviske, norske og amerikanske identitet gjennom denne produksjonen.

Grimms stykke ble trykket som bok i 2022, og har nylig blitt anskaffet av vårt bibliotek. Men enda mer spennende, er at vår masterstudent Kayla Amity Hanson nettopp har mottatt et svært generøst stipend fra Norway-America Association (NORAM). Stipendet vil hjelpe henne med å finansiere studiene i Norge og forske på dette stykket i masteroppgaven sin, som fokuserer på Ibsens rolle i forhandlingen av norsk-amerikansk identitet.

Vi er ekstremt takknemlige til NORAM og ønsker Amity lykke til med masteroppgaven!

---

Husk at du er velkommen til å besøke vårt bibliotek for å se på denne og mange andre interessante Ibsen-bøker.

• Biblioteket er betjent mandag, onsdag og torsdag mellom 09:00–14:45
  • Studenter og ansatte ved UiO har tilgang utenfor åpningstidene ved å bruke sitt UiO-tilgangskort og kode
  • Biblioteket ligger i Henrik Wergelands hus (rom 215 og 213) (UiO)
  • For hjelp og veiledning, ikke nøl med å kontakte vår fagbibliotekar Kristin Kosberg eller vår bibliotekassistent Nicolai Alexander Holck