Af stort est du kommen. Henrik Ibsen og Skien

Hva vet vi egentlig om Henrik Ibsens slekt og bakgrunn i Skien? Jon Nygaards bok "... af stort est du kommen". Henrik Ibsen og Skien problematiserer måten Ibsens biografi og diktning er blitt fremstilt på i tidligere forskning.

Boken er et referanseverk for alle kommende biografier om Henrik Ibsen. Den påviser en lang rekke feil og unøyaktigheter i tidligere fremstillinger av Henrik Ibsens slekt og bakgrunn i Skien. Ved å kartlegge Skiens forutsetninger og et bredere spekter av Ibsens slektshistorie enn noen før har gjort, avdekker boken at Norges største dikter gjennom tidene hadde helt enestående sosiale og kulturelle forutsetninger. Funnene i boken er originale og vil være viktige i fremtidig Ibsen-forskning. Med denne boken er fagmiljøet nødt til å stille mange og grundige spørsmål ved måten Henrik Ibsens biografi og diktning er blitt fremstilt på. Boken bør også vekke interesse blant et bredere historieinteressert publikum.

Forfatter Jon Nygaard er professor ved Senter for Ibsen-studier, Universitetet i Oslo. Forskningsområder er Ibsen og teater, teaterhistorie og teaterpolitikk.

Publisert 20. mars 2013 10:47 - Sist endret 14. feb. 2019 12:00