Jubel! MultiLing har fått INTPART-midler

Midlene fra programmet «Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning» (INTPART) skal brukes til å etablere partnerskap med toppuniversiteter i Sør-Afrika.

Illustrasjonsbilde: Colourbox

– Dette er en strålende nyhet for MultiLing! Med hele elleve offisielle språk har Sør-Afrika en lang tradisjon for flerspråklighet som er uhyre interessant for MultiLing. Samarbeid med toppmiljøene i landet vil bidra til mye spennende forskning og forskerutdanning på fagfeltet så vel som mobilitet blant forskere, forteller senterleder Elizabeth Lanza.

INTPART er et samarbeid mellom Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) og Forskningsrådet. Programmet skal bidra til partnerskap mellom norske høyere utdannings- og forskningsinstitusjoner og fremragende fagmiljø i prioriterte land utenfor EU/EØS. Dette er den første INTPART-utlysningen.

Får støtte over tre år

Maksimum støtte var satt til 1,5 millioner kroner årlig over 3 år og det har MultiLing fått innvilget i sin helhet. Midlene vil gå til å dekke seminarutgifter, forskerkurs og utvekslingsopphold, og bidra til å utvikle varige bånd mellom MultiLing/ILN og Sør-Afrikas fremste universiteter – University of Cape Town, University of the Western Cape, Stellenbosch University og University of the Witwatersrand.

– For første gang har vi også, etter ønske fra våre samarbeidspartnere, bygget inn en arbeidspakke for administrativt samarbeid og erfaringsutveksling mellom UiO og de sør-afrikanske institusjonene, sier Lanza.

Av kommunikasjonsrådgiver, Camilla Chausse
Publisert 14. okt. 2015 11:03 - Sist endret 14. okt. 2015 12:08