Skolebesøk fra Nydalen videregående skole

Mandag denne uken fikk MultiLing veldig hyggelig besøk av en hel gjeng med ungdommer. Ungdommene er elever på Nydalen videregående skole, og de ønsket å besøke MultiLing for å lære mer om emner knyttet til flerspråklighet!

Hvert år i uke 39 drar flesteparten av Vg2-elevene på Nydalen videregående skole på språkreiser. Det er imidlertid også noen elever som av ulike grunner ikke drar, og i den forbindelse tok faglærer Natasja Weider kontakt med MultiLing. Hun fortalte at skolen ønsker å gi disse elevene et spennende, meningsfylt og litt annerledes undervisningsopplegg denne uken og at de veldig gjerne kunne tenke seg å besøke oss for å lære mer om flerspråklighet.

Mange av elevene som besøkte MultiLing er selv flerspråklige – ikke mindre enn 12 språk var representert, i tillegg til norsk! Dessuten hadde elevene jobbet med kompetansemålene fra læreplanen som handler om å beskrive grammatiske særtrekk i norsk og sammenligne med andre språk, gi eksempler på flerspråklighet og drøfte fordeler og utfordringer i
flerspråklige samfunn.

På MultiLing møtte elevene Toril Opsahl som ga dem en times forelesning om flerspråklighet og fortalte litt om den flerspråklighetsforskningen vi driver med på senteret. Elevene fikk dessuten en omvisning på den nye sosio-kognitive språklaben vår for å se hvordan forskning på språk kan foregå i praksis.

Vi er ydmyke og stolte over at skolen tok kontakt med oss, og det er en stor glede for MultiLing å få slike anledninger til å formidle forskningen vår, kanskje særlig til unge språkinteresserte.

Takk for besøket og velkommen tilbake!

Publisert 24. sep. 2018 14:13 - Sist endret 24. sep. 2018 14:13