Faglige interesser
- Norsk som andrespråk
- Flerspråklighet i klasserommet
- Språk i yrkesfaglig opplæring
- Utdannings- og språkpolitikk
- Læreraktørskap
- Språkholdninger
- Lærer- og elevperspektiver i flerspråklige klasserom
- Flerspråklighetspedagogikker (inkludert transspråking)
- Norskfaget
Doktorgradsprosjektet mitt dreier seg om møtet mellom lærere og elever i programfagsklasserom på yrkesfaglige linjer i videregående skole, med særlig fokus på flerspråklighetens plass og rolle i disse klasserommene. Jeg tar i bruk en språketnografisk metodologi, og baserer analysene mine på et stort og variert datamateriale som bl.a. består av observasjoner, intervjuer og utdannings- og språkpolitiske dokumenter. Jeg er opptatt av yrkesfaglæreres og elevers opplevelser knytta til flerspråklighet i den ordinære yrkesopplæringa. Språkideologier (f.eks. enspråklighetsideologi (Ortega, 2019) og elitær flerspråklighet (Barakos & Selleck, 2019; Nørreby, 2020)), læreraktørskap (Priestley et al., 2015) og læreplanutøvelse (Ball et al., 2012) utgjør den teoretiske rammen i prosjektet.
Bakgrunn
- Lektorprogrammet, norsk og engelsk, Universitetet i Oslo (2008-2014)
- Opphold ved UC Berkeley, sosiologi (2012)
- MA i nordisk språkvitenskap, Universitetet i Oslo (2014)
- Vitenskapelig assistent ved MultiLing (2019-2020)
- Lærer i videregående skole, studieforberedende og yrkesfag (2014-2019)