English version of this page

Utvikling av ferdigheter med hjelp av digitale spill

Jeg skal undersøke hvordan språklæringsspillet Pop2Talk kan hjelpe innvandrerbarn til å lære norsk.

Portrett av Anne Marte

Anne Marte Haug Olstad (foto: Nadia Frantsen/UiO)

Om prosjektet

Når barn flytter til Norge fra utenfor Norden, kan deres integrering i samfunnet i stor grad avhenge av hvor godt og hvor raskt de tilegner seg norsk. Med økende antall innvandrere som kommer til Norge og de andre nordiske landene, er det økt behov for språkopplæring og språkopplæringsverktøy.

TEFLON-prosjektet er et nordisk samarbeid finansiert av NordForsk. Forskergrupper i Finland, Sverige og Norge ser på ulike aspekter ved hvordan det digitale språklæringsspillet Pop2Talk kan være til nytte for barns læring av nye språk. Spillet er allerede testet for finske barn som lærer engelsk (Uther et al. 2018), og de ulike gruppene innen TEFLON utvikler nå spillet for flere språk. Som en del av den norske forskningsgruppen vil jeg bidra til utviklingen av en norsk versjon av Pop2Talk.

Dette doktorgradsprosjektet er en del av TEFLON-prosjektet.

Metoder

Barn med ulik språkbakgrunn, bosatt i Norge, skal spille den norske versjonen av spillet. Vi skal teste barna før og etter spilleperioden. Ved å sammenligne resultatene fra før og etter vil vi finne ut om spilling forbedrer barns språkferdigheter. Ved hjelp av metoder som EEG (som i Junttila et al. 2022), stemmeopptak og spørreskjemaer vil jeg vurdere utviklingen av ulike aspekter ved språklæring:

1) Språkproduksjon skal undersøkes gjennom taleopptak

2) Språkoppfatning vil bli undersøkt med EEG

3) Literacy og ordlæring vil bli undersøkt med tester før og etter spilling

Referanser

Junttila, K., Smolander, A. R., Karhila, R., Giannakopoulou, A., Uther, M., Kurimo, M., Ylinen, S. (2022) Gaming enhances learning-induced plastic changes in the brain. Brain and Languange, 230, 105124. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2022.105124

Uther, M., Smolander, A.-R., Junttila, K., Kurimo, M., Karhila, R., Enarvi, S., & Ylinen, S. (2018). User Experiences from L2 Children Using a Speech Learning Application: Implications for Developing Speech Training Applications for Children. Advances in Human-Computer Interaction, 2018, 7345397. https://doi.org/10.1155/2018/7345397

 

Publisert 30. aug. 2022 15:17 - Sist endret 10. aug. 2023 13:51