Om prosjektet
Målet med prosjektet er å finne ut hvordan voksne studenter innlærer andrespråk: i dette tilfellet norske studenter som lærer seg tyrkisk ved IKOS, UiO. Dataene består av skriftlige eksamensbesvarelser, alle fire semestre. Det vil være fokus på utvikling av ulike morpho-syntaktiske strukturer som er utfordrende for norske studenter.
Forskningspørsmålene er:
- Hvordan læringsprosessen av nominal og verbal morfologi utvikler seg i løpet av 2-årig utdanning?
- Hvilke typer avvik er utbredt?
- Er det noen spor av overføring fra norsk til tyrkisk i oversettelsesoppgaver og tekster?
Prosessen med å lære tyrkisk som en L2 vil bli undersøkt. Spesielt vil tilbakevendende avvik i flere morfosyntaktiske funksjoner, for eksempel feil i nominal grupper, kasus endelser, verbale bøyninger, verbalsubstantiver og relativsetninger være i fokus. Dette er imidlertid ikke bare en feilanalyse, de riktige versjoner av samme konstruksjoner vil også bli tatt med i analysen på ulike stadier.