Hva vil det si å ha flerspråklig kompetanse? Hvordan lærer barn, unge og voksne seg flere språk? Hvordan utvikler flerspråklighet seg gjennom livet?
![Eldre dame som holder en baby. Foto.](/multiling/bilder/2021/multiling_kompetanse-1200.jpg)
Flerspråklig kompetanse er den enkeltes kjennskap til to eller flere språk, og hvordan man bruker disse språkene i ulike sammenhenger. MultiLing utforsker denne kompetansen, med særlig fokus på hvordan den tilegnes, og hvordan den endrer seg når man blir eldre.
Viktige spørsmål er:
- Hvordan barn, unge og voksne lærer seg flere språk.
- Hvordan bruken av flere språk påvirker en persons språkferdigheter og språklige bevissthet.
- Hvordan ulike språk man kan påvirker hverandre.
- Hva som karakteriserer flerspråklige barns språkutvikling.
- Hvordan avdekke eventuelle språkvansker hos flerspråklige barn.
- Flerspråklige personers leseforståelse og skriveferdigheter i skolen og ellers i samfunnet.
- Hvordan flerspråklig kompetanse forandrer seg med alderen.
Seniorforskere
Seniorforskere
Postdoktorer
Doktorgradsstipendiater
- Hanna Solberg Andresen
- Sarah Cameron (affiliert)
- Elisabet Garcia Gonzalez
- Anne Marte Haug Olstad
- Audun Rosslund
- Ane Theimann (affiliert)