Den klassiske språkforskningen hedres av Det norske videnskapsakademi

Egil Kraggerud er tildelt Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning, og Anastasia Maravela er tatt opp i Det norske vitenskapsakademi (DNVA) denne våren.

En eldre mann med dressjakke og hvit sixpence foran eldre bygninger i Roma.

Professor emeritus Egil Kraggerud ved Forum Romanum i Roma, 2008. (Foto: Privat)

Professor emeritus Egil Kraggerud (f. 1939) er tildelt Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning innen humaniora og samfunnsfag. Han har fått prisen for fremragende forskning innen klassisk filologi. Belønningen består av 300 000 kroner, et diplom og en medalje.

– Egil Kraggerud har hatt en lang og veldig fruktbar karriere innenfor klassisk filologi og har nylig kommet med en ny bok kalt Vergiliana på Routledge forlag, som har fått mye internasjonal oppmerksomhet, forteller professor Anastasia Maravela fra Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk. Hun er den eneste fra HF som ble opptatt i den historisk-filosofiske klasse i Det norske videnskapsakademi i 2018.

Kraggerud var ansatt som professor i klassisk filologi ved UiO fra 1969 til 2002. Hans forskning og undervisning favner vidt, fra romersk gullalderdiktning til antikkens betydning hos Ibsen, og han publiserer fortsatt forskningsarbeider internasjonalt.

– Jeg ser prisen som en stor anerkjennelse av mitt arbeide som filolog, spesielt av den del som gjelder tekstoverleveringen av de augusteiske dikterne Vergil og Horats, sier Kraggerud. Selve prisbeløpet vil komme godt med i forbindelse med publiseringen av mine to neste bøker, min kommenterte utgave av Theodoricus' latinske skrift fra 1180, "Om de gamle norske konger" og av boken CRITICA: Further Textual Issues in Roman Poets.

Les mer om Egil Kraggerud her

Tre personer ser på gamle papyrusbiter ved et bord.
Agnes Mihálykó Tothne (f.v.), Anastasia Maravela og Jens Mangerud analyserer 2000 år gamle papyrustekster. (Foto: Fillip-André Baarøy)

Papyri gir ny innsikt i livet i antikken

Anastasia Maravela er professor i klassiske språk, og har papyrus-forskning som en av sine hovedinteresser.

– For min del anser jeg Akademiets beslutning ikke så mye som en utmerkelse rettet mot meg personlig, siden mange andre kollegaer har minst like stor forskningsproduksjon, men som en anerkjennelse av viktigheten av forskning på papyri, et felt som gir mange nye innsikt i både klassisk filologi og antikk historie, og som tradisjonelt er representert i DNVA gjennom Samson Eitrem, Leiv Amundsen og Knut Kleve, sier Maravela.

I alt ble 30 nye medlemmer valgt inn i Akademiet, 15 i den matematisk-naturvitenskapelige klasse og 15 i den historisk-filosofiske klasse.

Les om Anastasia Maravelas forskning her

Av Ellen Evju Jahr