God FRIPRO-tildeling til HF

– Årets tildeling går til både etablerte forskere og til unge forskere ved HF. Jeg gratulerer dem med støtten, sier fungerende forskningsdekan Eirik Welo.

Fem av HFs syv institutter er representert med fem tildelinger. Disse fem har til sammen fått rundt 30 millioner kroner.

Bra uttelling til tross for knallhard konkurranse

– Jeg er glad for å kunne gratulere HFs forskere med støtte til spennende nye prosjekter. Det er viktig for Det humanistiske fakultet at våre forskere får mulighet til å realisere sine planer og ideer gjennom støtte fra NFR. Dessverre er konkurransen om Fripro-midlene så hard at bare en liten del av de støtteverdige prosjektene blir innvilget, sier Eirik Welo.

– Tverrfaglighet og bredt samarbeid karakteriserer begge de prosjektene som har fått prosjektstøtte fra FRIPRO. Jeg er også glad for at HF har fått innvilget tre mobilitetsstipend som skal styrke unge forskeres internasjonale nettverk, og for at årets tildeling gir støtte til den nasjonale fagkonferansen «Naturens kulturer» innenfor kulturforskning, poengterer Eirik Welo.

Her er HFs FRIPRO-tildelinger

IAKH

• Cult, Memory, and Civic Identity in Kalydon. (Mobilitetsstipend, Signe Barfoed)
  • Poor Little Belgium and the 'Greater War'. The Commission for Relief in Belgium and the Humanitarian Mobilization of the World, 1914-1919. (Mobilitetsstipend, Elisabeth Piller)