Gunn Enli i gang med sesong 2 av podkasten Undervisningsplikten

Enten du ser undervisning som et privilegium eller en plikt: Lytt til HFs podkast om undervisningens gleder. I høstens første episode møter Enli vinneren av UiOs utdanningspris, Malcolm Langford.

Kvinne og mann sitter ved bord med mikrofoner.
I høstens første episode av podkasten Undervisningsplikten har Gunn Enli besøk av jussprofessor Malcolm Langford.

«Kjærlighet er en bedre lærer enn plikt, skal Albert Einstein ha sagt. Jeg heter Gunn Enli, og Undervisningsplikten er min podkast om kjærlighet til undervisning.» Slik innleder studiedekan Enli sin andre sesong med podkasten Undervisningsplikten.

Første episode ligger klar i podkastappen din, og her møter du Malcolm Langford, professor ved Institutt for offentlig rett ved Det juridiske fakultet og nestleder ved Senter for lov og sosial transformasjon ved Chr. Michelsen Institutt og Universitetet i Bergen.

Undervisning er et privilegium

Langford ble kalt en innovativ pådriver da han mottok UiOs utdanningspris. I Undervisningsplikten forklarer han hvordan han jakter på god kvalitet i undervisningen, gjennom dialog med studentene og bruk av ny teknologi.

­– Vi er veldig eksperimentelle når vi forsker, men når vi underviser er vi ofte veldig tradisjonelle og bruker samme metoder som forelesere gjorde for 30–40 år siden, sier Langford.

Han oppfordrer til en kulturendring, og tror den kommer gjennom hvordan kollegaer snakker med hverandre om undervisning.  På hans egen arbeidsplass omtaler de undervisning som et privilegium, ikke som en plikt eller rett.

Abonner på Undervisningsplikten

I episode 14 kan du høre mer om god kultur for undervisningsentusiasme, om hvilke utfordringer Langford mener UiO burde gripe fatt i for å integrere internasjonale forskere bedre, og om kjærligheten som fikk Langford til å flytte fra Australia til Norge

Du kan lytte til denne og tretten andre episoder av Undervisningsplikten på HFs nettsider, i Soundcloud, Spotify og i de aller fleste podkastapper, for eksempel Apple, Acast, Breaker med flere.

Neste episode kommer fredag 25. oktober.

Publisert 11. okt. 2019 09:10 - Sist endret 28. jan. 2021 14:26