Ny faglig ledelse på HF: – Vi gleder oss!

Nå overtar Frode Helland som dekan på HF. Med seg i temaet har han prodekan for forskning Mathilde Skoie og prodekan for studier og utdanning Gunn Enli.

– Vi gleder oss til å bli bedre kjent med de forskjellige delene av HF, sier nyinnsatt dekan ved Det humanistiske fakultet, Frode Helland.

Dekan Frode Helland.

Sammen med prodekan for forskning, Mathilde Skoie, og prodekan for studier og utdanning, Gunn Enli, utgjør han den faglige ledelsen på HF de neste fire årene.

– Vi må prøve å få til de målene som vi har satt oss og som er beskrevet i plattformen, sier Helland.

– Først og fremst handler det om å bli kjent med organisasjonen. Vi kommer jo fra vanlige professorater alle tre, og dette er en annen type jobb som krever at vi står på for å lære mest mulig, fortest mulig.

Helland er professor i nordisk litteratur ved institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN), og senterleder ved Senter for Ibsen-studier.

Prodekan for forskning, Mathilde Skoie.

Han har tidligere vært instituttleder ved INL, NTNU (2002-2004; nestleder 1998-2002).

Vil ha lys på kontorene

Prodekan for forskning, Mathilde Skoie, ønsker å styrke forskningskulturen ved fakultetet.

– Det skal være lys på kontorene, det skal være aktivitet, det skal være seminarer, og det skal være gode diskusjoner, sier hun.

Skoie er professor i latin ved institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK).

Hun var instituttleder ved IFIKK fra 2009 til 2016. Nå ser hun frem til nye utfordringer de neste årene.

Prodekan for studier og utdanning, Gunn Enli.

– Det er spennende. Jeg har litt sommerfugler i magen, innrømmer hun.

– Studentene våre skal trives

Også ny prodekan for studier og utdanning, Gunn Enli, har klare ambisjoner for de neste årene.

– Jeg vil at vi skal få tettere kobling mellom forskning og undervisning, og mellom studier og arbeidsliv. Og så vil jeg at studentene våre skal trives og være på campus.

Gunn Enli er professor i medievitenskap ved institutt for medier og kommunikasjon (IMK).

Av Ellen Evju Jahr, Fillip-André Baarøy
Publisert 23. jan. 2019 12:53 - Sist endret 23. mars 2020 16:02