Svartekunst, Jerusalem-koden og religionskritikk på P2 i julen

Hvor sekularisert er Norge egentlig? HF-forskere har svaret, i Norgeshistories nye podkastserie «Tro og tilhørighet» som snart kommer på P2.

Bildet kan inneholde: glass, fargerikhet, mørke, rav, lys.

Religionshistorie viser at religion er gjenstand for endring over tid, i takt og utakt med resten av samfunnet. Foto: Pixabay

– Tro og tilhørighet til trossamfunn er fortsatt aktuelt for de fleste nordmenn i en eller annen form. Religion er en helt sentral del av vår kulturarv til tross for sekularisering, sier instituttleder Bjørn Olav Utvik ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS).

Derfor er en fersk podkastserie fra historieformidlingsmiljøet rundt nettsida Norgeshistorie.no dedikert til nettopp tro og religion. Serien er et samarbeid med IKOS.

Fra vikingtid til norsk islam

I podkastens åtte episoder forteller religionsvitere, kulturhistorikere og historikere fra HF om menneskers tro og religiøse praksis fra vikingtid til i dag.

–  Vi får blant annet høre om overtro og svartekunst, kirkens syn på kvinners seksualitet, kristne og muslimske pilegrimer, om Ibsen og Kiellands religionskritikk og om islam i Norge, forteller programleder og produsent Ellen Cathrine Lund.

«Tro og tilhørighet» sendes på NRK P2 julaften 1.juledag, 3. og 4. juledag alle dager kl. 12:33, og deretter lørdager kl. 07:03 og søndager kl. 20:03 med oppstart 2. januar.

Hør tidligere sesonger om medier og klima

Dette er den tredje sesongen med podkaster fra Norgeshistorie. Lytt til foregående sesonger i din podkastapp. Der tematiseres klimavennlig jordbruk, masseforbruk, muntlige nyheter i vikingtiden, trykkekunst, partipressen, og mer.

Publisert 16. des. 2020 15:14 - Sist endret 11. juni 2024 14:07