Takk for innsatsen og god sommer!

Dette semesteret har vært ekstraordinært, uforutsigbart og krevende. Takket være en enorm felles innsats har det likevel alt i alt gått bra.

Dekan Frode Helland, Det humanistiske fakultet

Foto: Nadia Frantsen/UiO

I løpet av en ukes tid ble vi heldigitale – undervisning, møter, veiledning, ja, selv sosiale sammenkomster har funnet sted på digitale plattformer. At dette var mulig, vitner om en bunnsolid og svært dyktig organisasjon, med positive, kreative og hardtarbeidende mennesker i alle roller og posisjoner.

Det har også kostet, og jeg vet at mange nå begynner å bli slitne. Mange har jobbet mer enn vanlig arbeidstid, og bidratt til en stor dugnad for å få den digitale omleggingen til å fungere. Det har også vært mer intenst samarbeid på tvers av instituttene enn i vanlige perioder, særlig innen studieadministrasjon.

Nå kan alle ved HF se fram til en utrolig velfortjent ferie!

Rustet for høsten

Hvordan høsten blir, kan ingen vite sikkert, men vi står tross alt bedre rustet til å håndtere situasjonen nå. Vi er bedre forberedt enn vi var i mars, vi har lagt gode og fleksible planer for semesteret, men det er likevel mye som fortsatt er usikkert. Det er grunn til å minne om at denne pandemien ikke er over, og at smittevernet fortsatt må tas på største alvor, selv om vi håper at ting blir mer normale over sommeren.

Denne usikkerheten er slitsom for alle, studenter som ansatte. Samtidig er det viktig å huske på at vi sammen har klart mye mer enn bare krisehåndtering og drift under vanskelige forhold denne våren.

Vi har fått til mye

De siste månedene har ferske studieprogram fullført sitt første år, nye startes opp, det tilsettes i nye forskningsprosjekter og det publiseres og disputeres som før. HFs forskere har sendt inn 77 søknader til Forskningsrådet, tross det presset som organisasjonen har vært utsatt for. I tillegg er fire av våre søkere til det europeiske forskningsrådet ERC videre til finalerundene.

En oppsiktsvekkende og gledelig nyhet er også at vi ikke har mistet så mange studenter som vi hadde fryktet dette semesteret. Eksamensstatistikken viser at antall avlagte eksamener på flere av våre studieprogrammer faktisk har økt sammenlignet med forrige semestre. Søkertallene er også vesentlig høyere enn i fjor, noe som lover godt for høsten!

Det er altså grunnlag for optimisme, slik det også er all grunn til å håpe på en god sommer! Jeg håper alle får en fin ferie, og at vi kan møtes uthvilte og friske til semesterstart i august.

Av Frode Helland
Publisert 26. juni 2020 11:51 - Sist endret 19. apr. 2023 11:34