Utforsker konsekvensene av den digitale undervisningsrevolusjonen

Nye episoder av podkasten Undervisningsplikten setter søkelyset på digitalisering av undervisningen.  

Trond Morten Trondsen, Gunn Enli, Veronika Dahlby Tveitan

Trond Morten Nejad-Trondsen fra Sio Helse (t.v) er gjest på kontoret til Gunn Enli sammen med styremedlem i studentutvalget ved HF, Veronica Dahlby Tveitan.

Foto: Mari Lilleslåtten.

Da koronapandemien traff Norge, gikk universitetene gjennom en digital revolusjon på undervisningsfeltet. Forelesninger og seminarer ble flyttet til skjermen, og på Blindern ble det tomt for studenter.  

I podkasten Undervisningsplikten inviterer studiedekan Gunn Enli gjester til å diskutere digitaliseringen fra ulike vinkler. For hva er de sosiale konsekvensene av digital undervisning? Hvem er de argeste konkurrentene i kampen om studentenes oppmerksomhet? Og hva er de beste rådene til en digital underviser? 

Digitalisering har konsekvenser for psykisk helse 

I høstens første episode er temaet psykisk helse, og spørsmålet er hvordan digitaliseringen påvirker studentenes hverdag.  

Før pandemien rapporterte en av tre studenter at de ofte følte seg ensomme. Hvordan har det gått når undervisningen er flyttet digitalt, og hva kan universitetet gjøre for å sikre studentenes psykiske helse? Hør Gunn Enli i samtale med direktør i SiO Helse,Trond Morten Nejad-Trondsen og styremedlem i studentutvalget ved HF, Veronica Dahlby Tveitan:

Ambivalent mediebruk 

Høstens episoder er laget i samarbeid med forskningsprosjektet Digitox - Invaderende medier, ambivalente brukere og digital detox. I prosjektet undersøker forskere ved Institutt for medier og kommunikasjon aktuelle spørsmål knytta til et høyt forbruk av digitale medier. Gunn Enli er forsker i prosjektet. 

Annenhver fredag høsten 2020 kan du høre nye episoder av Undervisningsplikten. Abonner på Undervisningsplikten i Spotify, iTunes eller andre podkastapper.  


Se også: 

Publisert 16. okt. 2020 08:59 - Sist endret 1. feb. 2021 10:29