English version of this page

11 toppforskere til HF med EU-midler

Kjærlighet, monstre og urfolksspråk er bare noe av det utenlandske forskere skal jobbe med ved HF i årene fremover. Fakultetet jubler over rekordstor tildeling av Marie Skłodowska-Curie Actions-stipender.

Det humanistiske fakultet om vinteren

Elleve utenlandske forskere kommer til Det humanistiske fakultet med Marie Skłodowska-Curie Actions-stipender.

Foto: Annica Thomson.

– Det er gledelig å se at så mange gode forskere velger å komme til oss, sier Frode Helland, dekan ved Det humanistiske fakultet (HF).

Hele elleve forskere får nå postdoktorstipender fra Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) for å starte et forskningsprosjekt ved HF. MSCA er en prestisjetung EU-ordning som gir unge forskere muligheten til å forske ved en institusjon i utlandet, og er dermed en gyllen mulighet for å rekruttere talenter.

– De gode nyhetene er et resultat av mange sterke fagmiljøer her hos oss, så all ære til dem, understreker Helland.

Styrker forskningen ved fakultetet

Tekstilhistorie, indisk science fiction og førmoderne forståelser av Jomfru Maria er blant temaene det skal forskes på fremover. Flere av prosjektene bringer viktige og nye kjønns- og minoritetsperspektiver. Forskerne kobler seg på pågående forskning ved fakultetet.

– Denne måten å jobbe som postdoktor på er veldig gunstig, fordi forskerne allerede har en mentor ved instituttene. Søknadene er skrevet sammen, og denne tildelingsrunden viser hvor godt det fungerer, sier Mathilde Skoie, forskningsdekan ved HF.

Skoie påpeker at postdoktorene er en sentral gruppe blant de vitenskapelig ansatte.

– Vi ønsker å satse på postdoktorene i vårt arbeid med en god forskningskultur, og MSCA-kandidatene er en svært viktig del av dette.

25 prosjekter ved UiO ble innvilget MSCA-stipender i år. Med årets tildeling har HF til sammen fått 30 MSCA-stipender.

Disse har fått Marie Skłodowska-Curie Actions-stipender og kommer til HF i 2021:

Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH)

Audrey Millet

• Prosjekt: Made in Sweatshops. Worker, technology and Gender (comparison Paris-Shanghai, Late 19th c.-Late 20th c.)
  • Mentor: Veronique Pouillard

Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK)

Eleonora Carinci

• Prosjekt: Rethinking Mary in Early Modern Italy: Men's and Women's perspectives on the Virgin Mary (1450-1650)
  • Mentor: Unn Falkeid

Ida Caiazza

• Prosjekt: A Gendered History of Emotions in Renaissance and Counter-Reformation Italy
  • Mentor: Unn Falkeid

Toshiro Osawa

• Prosjekt: The Division of Ethics from Political Philosophy: Kant and Baumgarten on Right, Virtue, and Justice
  • Mentor: Reidar Maliks

Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS)

Alireza Shams Lahijani

• Prosjekt: Nezam and Nazm: Iran's Concept of International Order
  • Mentor: Einar Wigen

Tina Paphitis

• Prosjekt: Digital Folklore as Critical Heritage Production and Participation in Contemporary Norway
  • Mentor: Line Esborg

Sami Ahmad Khan

• Prosjekt: The neoMONSTERS Within: The Others in India’s Science Fiction
  • Mentor: Bodhisattva Chattopadhyay

Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Frances Kvietok Dueñas

• Prosjekt: Becoming Indigenous language speakers and writers in higher education
  • Mentor: Pia Lane

Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk (ILOS)

Vera Faber

• Prosjekt: Soviet Ellipses: Omissions as Techniques of Border Transgression in Photography, Literature, and Everyday Life
  • Mentor: Johan Schimanski

Alpo Honkapohja

• Prosjekt: Index of Middle English Prose: Digital Cotton Catalogue Project
  • Mentor: Jacob Thaisen

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK)

Seffetullah Kuldas

• Prosjekt: Ethnicity-Based Parenting for Child’s Online Safety/Risks
  • Mentor: Elisabeth Staksrud

Les om MSCA-prosjekter ved Det humanistiske fakultet

Interessert i forskning fra Det humanistiske fakultet? Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Av Mari Lilleslåtten
Publisert 9. feb. 2021 16:59 - Sist endret 11. juni 2024 14:08