– Denne anerkjennelsen stimulerer til videre arbeid innen forskning og utvikling av undervisning, sier hun.
Statusen er midlertidig for en periode på tre år. Den gir lønnsforhøyelse, men størrelsen og innretning gis gjennom ordinære lønnsforhandlinger. Underviserne får også tildelt en utdanningstermin.
– Det åpner også muligheter til å samarbeide med engasjerte undervisere i det pedagogiske akademiet og med kolleger, legger van der Meulen til.
Blir ressurspersoner for utdanningsutviklingen
Van der Meulen planlegger å bruke utdanningsterminen til å skrive to artikler om prosjektet «Å vende om konservering med innovative og bærekraftige IT verktøy (FLiNT)».
– Vi tok blant annet i bruk omvendt klasserom for å utvikle studentenes studieteknikk og dermed forbedre læringsutbyttet, forteller hun.
De meritterte underviserne forplikter seg til å være ressurspersoner for kvalitetsutvikling av utdanning i eget fagmiljø og ved UiO, og inngår i et nettverk av meritterte undervisere – det såkalte pedagogiske akademiet.
Kvalitet i undervisningen satsingsfelt på HF
– Det er en stor glede å kunne gratulere Douwtje med denne høyst fortjente hederen. Det er veldig stas at vi nå har fått to meritterte undervisere på HF, og at vi har oppnådd kjønnsbalanse; en mann og en kvinne. Undervisningskvalitet er et satsingsfelt for oss, og jeg oppfordrer alle som vil til å søke om merittering ved neste utlysning, sier studiedekan Gunn Enli.
Underviserne søker selv om status som merittert underviser, og søknadene vurderes av en fagjury.
– Jeg vil anbefale de som vil søke å sette seg godt inn i de fire områdene til Scholarship of teaching and learning, og å begynne med innsamling av materiale som kan dokumentere utviklingsarbeidet så tidlig som mulig, sier van der Meulen.
Om meritteringsordningen
Meritteringsordningen har som mål å fremme utdanningskvaliteten ved UiO ytterligere. Det er fire kriterier som må være oppfylt for å kunne komme i betraktning som en merittert underviser:
- Fokus på studentenes læring
- En klar utvikling over tid
- Ha en forskende tilnærming
- En kollegial holdning og praksis, blant annet gjennom erfaringsdeling og kunnskapsutvikling