Et høstsemester med glede og optimisme

Lyden av studenter som jubler. Synet av røde T-skjorter i ring. Lukten av grilling i Ivar Aasens hage. Trass i at vi fortsatt må ta hensyn, er dette en av de viktigste studiestartene vi har hatt.

Bilde av studenter på vei forbi Institutt forbi bygninger i Forskningsparken

Tur til Vigelandsparken med de nye internasjonale studentene er noe av det som skjer første uken i semesteret. Studiestartkoordinator Emma Laier Johnsen og faddersjef Torhild Joa her på vei sammen med ferske studenter. Foto: UiO

En liten tur rundt på campus gir inntrykk av at vi er i en fase der vi har ulike praksiser for å omgås sosialt. Denne variasjonen av tilnærminger reflekterer også forventninger til hvordan høstsemesteret skal bli, og det gjelder både ansatte og studenter, at variasjonen mellom hvor trygge vi føler oss og hvor mye vi forventer å kunne undervise og møtes fysisk er stor.

Mange ønsker seg tilbake til «normalen», men ingen vet helt hva som er den «nye normalen». Et aspekt ved opplevelsen av normalitet et at det er mulig å møtes, og veldig mange er glade for å få studentene tilbake på campus.

Studenter og ansatte er universitetet, og det sosiale er vesentlig både for forskning og utdanning – og ikke minst for koblingen mellom de to. Vi har savnet hverandre, og det er fantastisk å endelig møte hverandre i gangene på HF!

Studiestart, også for andreårsstudenter

Faddersjefene på HF rapporter om at det har vært god oppslutning om arrangementene, og at våre faddere har laget opplegg som både inkluderer og inspirerer våre nye studenter.

Nå i studiestartuka arrangeres det digitale og fysiske velkomst- og informasjonsmøter på studieprogrammene. De internasjonale studentene har blitt tatt med på tur i Vigelandsparken. Torsdag skal arrangementet «Humanist, javisst» være et samlingspunkt for alle HF-studentene i Ivar Aasens hage, og fredag arrangeres det fest i samarbeid med Uglebo.

Nytt av året er arrangement også for andreårsstudenter, altså for de studentene som omtales som korona-kullet, fordi de har fått lite eller ingen muligheter til å bli kjent utenfor skjermen i året som har gått.

IKOS har invitert andreårsstudenter i religionsvitenskap til en samling i 12. etasje i HF-bygget, noe som har blitt godt mottatt av studentene, og som lover godt for studiemiljøet. I tillegg har HF invitert alle fakultetets andreårsstudenter på en hagefest på campus 26. august, for å bli kjent med hverandre, både internt i fagmiljøene og på tvers.

En miks av fysiske, digitale og hybride møteplasser

At enmetersregelen er fjernet fra undervisningen gir oss mer fleksibilitet og handlingsrom, men det er fortsatt behov for å undervise digitalt, både av hensyn til romkabalen og smittesituasjonen. Derfor blir semesteret en miks av fysisk, digital og hybrid undervisning, og den nye normalen er foreløpig veldig stor variasjon.

Det samme gjelder møtevirksomhet og seminarer, noe vil skje fysisk og noe vil fortsette digitalt og vi prøver ut stadig nye måter å skape gode hybride møter.

Altså er dette en fase hvor vi tar med oss noen av erfaringene fra pandemien, samtidig som vi  eksperimenterer, og justerer oss etter signaler både fra myndigheter, kollegaer og studenter.

Et knippe møteplasser for HF-ansatte høsten 2021:

• Lønningstreff for alle ansatte i Uglebo 10. september – hold av datoen!
  • Fredagslunsj med HF:Studio hver 14. dag – digital erfaringsdeling!
  • Åpning av Kafe Niels  (dato kommer) – nå med egne baristaer!

Velkommen tilbake alle sammen – vi ser fram til høsten!

Av Frode Helland, Gunn Enli, Mathilde Skoie
Publisert 19. aug. 2021 12:16 - Sist endret 9. mai 2023 08:23