Mari Lilleslåtten og HF fikk høythengende pris for imponerende forskningsformidling

Har skrevet så mye godt innhold at det måtte opprettes en helt ny kategori: «Årets favoritt»

Mari Lilleslåtten, kvinne med langt lyst hår, briller og grønn skjorte, holder diplomet for "årets favoritt".

– HF har hundrevis av forskere som alle sitter på kunnskap du ikke ante at du ville vite om. Det er nok ingen ende for hvor mange gode saker jeg kan skrive herfra, sier prisvinner Mari Lilleslåtten.

Foto: UiO.

– Mari er ei stjerne. HF er heldige, sier redaktør i Forskning.no, Nina Kristiansen.

Da Forskningskommunikasjonsdagene 2021 nærmet seg slutten, entret Kristiansen scenen med en splitter ny pris under armen.

Allerede før juryen skulle plukke ut årets beste medlemsartikler hadde den bestemt seg for en av vinnerne. Gjennom hele året hadde jurymedlemmene nemlig latt seg begeistre av «en jevn og imponerende stor strøm av artikler og podkaster».

Problemet var bare at det var altfor mange gode artikler å velge mellom. Derfor opprettet de en helt ny kategori: «Årets favoritt».

Vinneren heter Mari Lilleslåtten, og hun er kommunikasjonsrådgiver ved Det humanistiske fakultet.

Les: Nå er det vitenskapelig bevist: Noen bøker forandrer livet ditt

Anerkjennelse av godt samarbeid

– Det er veldig stas å få en sånn pris! Jeg ser det som en anerkjennelse av et kontinuerlig arbeid, som handler om å skape et glimrende samarbeid mellom forskerne, lederne ved HFs sju institutter, meg, og mine kollegaer, sier den nybakte prisvinneren.

I begrunnelsen fra juryen står det blant annet: «Artiklene er lettleste og godt oppbygde. De krever lite av medlemsdesken. De er godt fortalt og har gode vinklinger. Denne kommunikasjonsrådgiveren kan skrive. Og snakke! I podkastene går formidlingen like bra».

Formelen bak formidlingssuksessen har mange ingredienser, røper Mari. Det er viktig å ha lest forskningen grundig på forhånd, du må huske å stille spørsmål om alt du lurer på i intervjuet, og ikke minst forsikre deg om at det du synes det er spennende å skrive om er det forskeren faktisk vil formidle.

Det handler også om å skrive forståelig, alliere seg med en kollega som kan lese kritisk gjennom teksten, og finne et fint bilde slik at folk stopper opp når de scroller seg gjennom feeden på telefonene sine.

– Jeg heier spesielt på forskningsformidling rett inn i øret til folk gjennom podkaster, så det er jeg veldig fornøyd med at UiO er i gang med, sier Mari.

Lytt til Universitetsplassen: Antirasistisk aktivisme i litteraturen

Får formidlingsros

Det er ikke bare en universitetsaula full av formidlingskolleger som applauderer arbeidet til Mari.

UiO-rektor Svein Stølen var raskt ute på Twitter for å gratulere da tildelingen ble kjent:

«Vår @Mari_Lille fikk @forskningno nye pris «Årets favoritt»; fordi produksjonen av forskningsformidlingsartikler fra @UniOsloHF er så gjennomførte og bra! Gratulerer! @UniOslo har aldri produsert flere artikler til http://forskning.no - takk!»

HFs forskningsdekan Mathilde Skoie synes det er strålende nyheter og høyst fortjent, at Mari og HF nå får en pris. Hun har hatt mye glede av forskningssakene Mari har skrevet de siste årene:

– Mari har teft for gode vinklinger, og løfter fram den faglige bredden ved HF på en forbilledlig måte. Det er fakultetets jobb å bidra med ny kunnskap og innsikt til samfunnet vårt, og når forskningssakene fra HF også blir lest og verdsatt utenfor UiO, er det ikke bare morsomt, men også veldig viktig, sier Skoie og legger til:

– Det viser at den målretta innsatsen som Mari og de andre i kommunikasjonsseksjonen legger ned for å vise fram hva vi gjør ved fakultetet, gir resultater, sier hun.

Les: Ser du på hvalen som ressurs eller truet art?

Viktige bidrag fra HF

I 2020 bidro UiO til sammen med 216 medlemsartikler med forskningsstoff til forskning.no. HF har bidratt med 35 forskningssaker siden november i fjor. De aller fleste har Mari Lilleslåttens byline, og juryen mener leseren nok føler seg litt klokere etter å ha lest disse sakene.

Her kan du fordype deg i forskerintervjuer med funn, innsikt og viten fra bredden av fagene på Det humanistiske fakultet. Åtte av sakene er basert på podkastepisoder fra UiOs forskningspodkast «Universitetsplassen», hvor Mari intervjuer forskere sammen med gjester fra kultur- og samfunnsliv.

Mari opplever selv at forskerne ved HF er svært motiverte for å formidle forskningen sin:

– Det er mye mer der dette kommer fra. HF har hundrevis av forskere som alle sitter på kunnskap du kanskje ikke ante at du ville vite om en gang. Det er nok ingen ende for hvor mange gode saker jeg kan skrive herfra, sier Mari.

Les: Private selskapers makt over oppmerksomheten vår utfordrer demokratiet

Vil du lese alle sakene Mari skriver?

Finn eldre saker på forskning.no eller under Forskningsaktuelt på hf.uio.no, og husk å abonnere på nyhetsbrev fra Det humanistiske fakultet.

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Av Petter Løken
Publisert 19. nov. 2021 13:53 - Sist endret 19. nov. 2021 15:46