Frode Helland fortsetter som dekan ved Det humanistiske fakultet

– Det er veldig inspirerende at vi får fornyet tillit på denne måten, og kan fortsette arbeidet vi begynte i 2019, sier Helland.
Portrett av Mathilde Skoie, Frode Helland og Gunn Enli

Prodekan for forskning Mathilde Skoie, dekan Frode Helland og prodekan for undervisning Gunn Enli. Foto: Benjamin Ward.

Fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet (HF) vedtok 4. november at Frode Helland fortsetter som dekan, sammen med prodekan for undervisning Gunn Enli og prodekan for forskning Mathilde Skoie.

Humaniora bidrar i krisetid

– Vi gikk løs på den første perioden med noen uttalte mål i plattformen vår, sier Helland.

Dekanatets ville vise at humanistisk forskning, undervisning og formidling er relevant og bidrar til å forstå vår tids største utfordringer. De ville også jobbe for å styrke universitetsdemokratiet og fremme mangfoldsledelse, sikre sterk arbeidsrelevans for HFs studier og knytte tettere bånd til skolen.

– Mye av dette har vi oppnådd til tross for pandemien, og faktisk viste pandemien oss at humaniora tilbyr vesentlige bidrag til å håndtere kriser.

De neste årene blir utfordrende

– Nå ser vi fram til å ta fatt på neste etappe, og fortsette det gode samarbeidet med hele organisasjonen. Mye tyder på at de neste årene blir utfordrende, og da er det godt å vite at fakultetet står støtt. Men vi må også være villige til å endre oss for å møte nye utfordringer – gjennom strategiske satsinger og et fornyet fokus på kvalitet i utdanningene håper vi å kunne bidra til at de humanistiske fagene er en like viktig del av UiO styrke også om ti år.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 9. nov. 2022 12:22 - Sist endret 9. jan. 2023 11:36